De meest geconsumeerde content op YouTube

In de afgelopen jaren is YouTube de op één na grootste zoekmachine van de wereld geworden. Wanneer merken op deze trend willen inspelen om onder de aandacht te komen bij hun doelgroep, is het van belang dat zij weten naar welke content het meest wordt gevraagd. In een data-analyse, uitgevoerd door digitaal mediabedrijf Divimove, is gebleken dat ‘Cars, Trucks & Racing’, ‘Kids Entertainment & Animation’ en ‘Gaming’ tot één van de meest geconsumeerde contentcategorieën op YouTube behoren in de periode maart tot en met mei 2020. Deze periode valt samen met het begin van de COVID-19-pandemie.
In deze studie, gebaseerd op een steekproef van 1115 YouTube-kanalen over verschillende categorieën, zijn de consumptiegewoonten van de vijf Europese markten waar Divimove aanwezig is, geanalyseerd: Spanje, Frankrijk, Italië, Duitsland en Nederland. In de analyse is de procentuele toename bestudeerd van het totale aantal views, maandelijkse views en de kijktijd in de periode maart tot en met mei 2020.
De autowereld leidt de ranglijst
In de top vijf van meest bekeken content staat de auto-industrie op de eerste plaats met een stijging van +292%, gevolgd door categorie Kids Entertainment & Animation met +278% en Gaming (+248%). Op de vierde plaats staat People & Blogs-content (+229%), die bestaat uit content omtrent evenementen, cultuur en videoblogs, volgens de beschrijving van YouTube. Ten slotte staat de categorie Sport op de vijfde plaats met een stijging van +228%.
De maand mei breekt het kijkersrecord
Uit de gedetailleerde maandanalyse blijkt dat mei de grootste, procentuele toename in weergaven laat zien in vergelijking met voorgaande maanden. In de top vijf is gemiddeld het aantal weergaven in mei gestegen met +736% ten opzichte van de voorgaande maand.
Science en Tech: de categorie met de langste kijktijd
Naar content in de categorie Science & Tech wordt het langst gekeken, met een stijging in de kijktijd van +328%. Op de tweede plaats staat Kids Entertainment & Animation met een stijging van +262%, gevolgd door Cars, Trucks & Racing (+258%). Op de vierde en vijfde plaats staan respectievelijk General Interest (247%) – met lifestylecontent en content gerelateerd aan sociaal-politieke kwesties – en Gaming (+244%).
De meest geconsumeerde contentthema’s van Nederland
In Nederland zijn Beauty (+ 356%), Science & Tech (+ 254%), Cars, Trucks & Racing (+ 250%), General Interest (+240%) en Sport (+ 240%) de meest bekeken contentcategorieën.
Kortom, YouTube is een ideaal platform voor kinderen en content dat gerelateerd is aan de auto-industrie. Hoewel het platform in de gamingarena de strijd aangaat met Twitch, biedt het nog steeds voldoende ruimte voor videogamefabrikanten, evenals voor sport- en beautycontent.
Over Divimove
Divimove is een internationaal, digitaal mediabedrijf met meer dan 250 werknemers op kantoren in Amsterdam, Berlijn, Helsinki, Keulen, Kopenhagen, Madrid, Milaan, Parijs en Stockholm. Sinds 2012 produceert Divimove, als onderdeel van de RTL Group, online videoformats en branded content voor grote merken, platformen en zenders. Het bedrijf beheert het grootste netwerk van social influencers met 1,500 partners in Duitsland, Nederland (e.g. NikkieTutorials, Dylan Haegens, Enzo Knol), Spanje, Frankrijk, Italië en Scandinavië die samen maandelijks 3,5 miljard weergaven per maand genereren. Divimove werkt samen met de meest getalenteerde influencers van elk genre en grote artiesten en platenlabels. Divimoves business unit genaamd MESH Collective stelt non-profitorganisaties in staat om professioneel gebruik te maken van social video’s. Sinds 2019 is het grootste online videonetwerk van Scandinavië genaamd United Screens, ook onderdeel van Divimove
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.