Industry Wire

Geplaatst door Gdata

Meeste Nederlanders delen persoonlijke gegevens met retailers terwijl ze zich onzeker voelen over de dataveiligheid

Badhoevedorp – 31 oktober 2019 – Meer dan de helft (54,5%) van de Nederlanders denkt dat hun persoonlijke data niet veilig is bij retailers. Desondanks deelt 73.8 procent persoonlijke data met (online) retailers voor een betere service en/of acties. Dit blijkt uit een onderzoek van G DATA, de innovatieve pionier op het gebied van IT-beveiliging en partner van Alert Online. Het onderzoek is opgezet in het kader van de European Cyber Security Month en verricht onder meer dan 1000 Nederlanders.

Hoewel het merendeel van de deelnemers het gevoel heeft dat hun persoonlijke data niet veilig is, denkt 21.6 procent dat dit wel het geval is. Daarnaast zijn er ook consumenten die denken dat er een verschil in veiligheid is tussen grote retailketens en kleinere detailhandelszaken. 13.8 procent denk dat data alleen veilig is bij de grotere retailketens, terwijl 10.1 procent denkt dat hun data alleen veilig is bij de winkel om de hoek.

Aan de deelnemers is tevens gevraagd welke gegevens ze liever niet delen met retailers. Bankgegevens (78,6%) en mobiele telefoonnummers (61,1%) delen Nederlanders liever niet, gevolgd door online data zoals IP adressen en cookies (40.3%) en NAW-gegevens (35.1%). Toch deelt 73.9 procent wel persoonlijke gegevens met retailers. Van de deelnemers die data delen doet 12.8 procent dit altijd of met enige regelmaat en 61 procent af en toe of zelden. Slechts 26.3 procent geeft aan nooit persoonlijke gegevens te delen voor acties of betere service.

“Voor retailers zijn klantgegevens goud waard, het is daarom belangrijk dat ze klantdata ook als goud beveiligen. Klanten moeten zich gerust voelen als ze klantdata opslaan. Als blijkt dat een retailer slordig omgaat met de persoonlijke informatie van zijn klanten, dan is het vertrouwen van de consument snel weg en kunnen klanten eenvoudig overlopen naar de concurrentie,“ aldus Jerrel Abdoel, Country Manager bij G DATA Nederland. “Om datalekken te voorkomen is het belangrijk dat ze niet alleen investeren in de juiste beveiligingsoplossingen, maar ook hun medewerkers trainen over hoe ze met (klant)data moeten omgaan. Daarnaast is het verstandig om altijd transparant met klantdata om te gaan. Op deze manier weten klanten wat er met hun data gebeurt. ”

###

Over Alert Online
Alert Online is een initiatief dat overheid, bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en consumenten in Nederland faciliteert en stimuleert samen te werken aan cybersecurity én hen meer cyber secure te laten handelen. Alert Online heeft als intentie hierin een beweging op gang te brengen en consumenten meer bewust te maken van hun online en digitale veiligheid en hun digitale weerbaarheid te versterken. Gedurende het jaar organiseert Alert Online verschillende activiteiten – ook in samenwerking met partners – om aandacht te vragen voor cybersecurity. Het zwaartepunt ligt in oktober als European Cyber Security Month. De bewustwordingscampagne Alert Online wordt medegefinancierd door het Fonds voor interne veiligheid van de Europese Unie. Bezoek voor meer informatie www.alertonline.nl.

 

###

Over G DATA CyberDefense AG

IT-beveiliging is in Duitsland uitgevonden: G DATA CyberDefense AG wordt gezien als de uitvinder van antivirus. Meer dan 30 jaar geleden ontwikkelde het bedrijf, dat in 1985 in Bochum werd opgericht, het eerste programma dat de strijd aanbond met computervirussen. Tegenwoordig is G DATA één van ’s werelds leidende leveranciers van IT-beveiligingsoplossingen.

Testresultaten bewijzen dat internetgebruikers de best mogelijke bescherming krijgen dankzij de ‘made In Germany’ oplossingen van G DATA. Consumentenbonden over de hele wereld testen sinds 2005 internet security-oplossingen. G DATA won negen van de tests van de Nederlandse Consumentenbond. Ook internationaal werden vele overwinningen behaald, waaronder in Australië, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en de Verenigde Staten.

Het productportfolio bevat beveiligingsoplossingen voor consumenten, kleine zelfstandigen, het MKB en grote ondernemingen. G DATA’s beveiligingsoplossingen zijn wereldwijd verkrijgbaar in meer dan 90 landen. Meer informatie over G DATA en zijn oplossingen kunt u vinden via www.gdata.nl, www.gdata.be, LinkedIn, Twitter en Facebook.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht