Geplaatst door Mendix

Mendix is voor tweede jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant Enterprise Low-Code Application Platforms

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat het door Gartner is benoemd tot leider in het Gartner Magic Quadrant for Enterprise Low-Code Application Platforms. Het is het tweede opeenvolgende Magic Quadrant-rapport waarin Mendix wordt uitgeroepen tot marktleider en wordt gepositioneerd als bedrijf met de meest complete visie.

Gartner geeft aan: “In 2024 wordt low-code gebruikt bij 65% van alle activiteiten voor applicatie-ontwikkeling.” De snelle adoptie van low-code applicatie-ontwikkeling in organisaties wordt gedreven door de snelle en grote vraag van digitale bedrijven. Daarbij helpt low-code bij het betrekken van niet technische ‘citizen developers’ bij het applicatie-ontwikkelingsproces als onderdeel van initiatieven voor digitale transformatie.

Het nieuws volgt na de succesvolle virtuele Mendix World 2.0 conferentie, waar Mendix 9 werd aangekondigd, ‘s werelds eerste alles-in-één low-code platform. Samen met de uitbreiding in nieuwe domeinen en disciplines, bevestigt het evenement de leidende positie van Mendix als het meest uitgebreide low-code ontwikkelplatform.

“Mendix laat consistent zien dat low-code thuishoort in het hart van enterprise applicatie-ontwikkeling. Low-code kan de meest complexe uitdagingen aan op het gebied van digitalisering en stelt citizen developers in staat zelf domeinspecifieke oplossingen te creëren”, zegt Derek Roos, CEO van Mendix. “We zijn verheugd dat Gartner de markt voor enterprise low-code erkent en zijn erg trots weer als leider te zijn uitgeroepen.”

De juiste oplossing voor de digitale toekomst
Het alles-in-één Mendix 9 platform is een logisch uitvloeisel van de strategie van Mendix om abstractie en automatisering naar nieuwe domeinen en disciplines te brengen inclusief data-integratie en workflow, en om continu multichannel gebruikerservaringen te verbeteren.

Met Mendix 9 kunnen gebruikers nieuwe problemen oplossen, behoort complexiteit tot het verleden en worden ontwikkelaars van ieder niveau ondersteund. Naast de nieuwe release brengt Mendix een verzameling sectorspecifieke toepassingen waarmee klanten snel oplossingen kunnen creëren en deze kunnen aanpassen voor hun specifieke vertical.

Mendix zorgt voor een drastische uitbreiding van het aantal professionals dat het platform kan gebruiken en breidt ook het gebied uit waarbinnen professionals kunnen werken aan het oplossen van problemen terwijl zij zich houden aan de grenzen die zijn gesteld door IT. Het cloud-native Mendix platform bevat functionaliteit die de complexiteit wegneemt en software-ontwikkeling versnelt, zoals:
• Mendix Data Hub: Data Hub neemt de complexiteit van data-integratie weg en transformeert de manier waarop professionele ontwikkelaars samenwerken met citizen developers om data te ontdekken, begrijpen, beheren en te gebruiken voor applicatie-ontwikkeling, data-analyse en andere activiteiten.
• Mendix Assist Performance Optimizer: Een nieuwe functie binnen Mendix Assist, de AI-augmented development functie combineert statistische analyses van modellen met een dynamische runtime profiler om proactief performance issues te ontdekken. Ook biedt het volledige integratie met development IDE’s, biedt het aanbevelingen en meer geavanceerde hulp om items die niet binnen het patroon passen op te lossen of voor het implementeren van best practices.
• Mendix Workflow Editor: Een workflow modeler en engine die bedrijfsprocessen van simpel tot complex modelleert en uitvoert. Het biedt een out-of-the-box en uitbreidbare UI voor eindgebruikers. Workflow Editor heeft een eigen domeinspecifieke taal (DSL) die beschikbaar is in zowel Mendix Studio als Studio Pro.
• Flexibele mogelijkheden voor cloud deployment: Een gebruiksvriendelijk en flexibel cloud deployment model. Het multi-cloud aanbod van Mendix biedt een volledig geïntegreerde ‘klik-deployment’ voor Mendix Cloud, SAP Cloud of iedere virtuele private cloud via de Kubernetes operator.
• Dual Integrated Development Environments (IDE’s): Mendix Studio en Studio Pro IDE’s functioneren als onderdeel van een enkelvoudig, deelbaar platform. Hiermee wordt de ontwikkelervaring losgekoppeld van platform-diensten door domeinspecifieke talen. Zo hebben organisaties continu toegang tot nieuwe functies zodra deze beschikbaar zijn zonder de complexiteit van het systeem te vergroten.
Een gratis exemplaar van het Gartner Magic Quadrant rapport is beschikbaar via deze link.

—————

Achtergrond
In een door een pandemie ontwrichte wereld is software de nieuwe levensader van ons dagelijks leven en de lijm die de wereldeconomie bijeenhoudt. Traditionele software-ontwikkeling duurt echter veel te lang en levert vaak niet de gewenste business resultaten op en sluiten niet aan bij de behoeften van gebruikers. Zelfs vóór Covid-19 waren er wereldwijd niet genoeg professionele software-ontwikkelaars om alle software te bouwen die momenteel nodig is. De wereldwijde pandemie heeft de al heersende software- en bedrijfscrisis versneld. Low-code software-ontwikkeling biedt hiervoor een oplossing. Low-code van Mendix is een krachtige, visuele benadering voor software-ontwikkeling die citizen en professionele ontwikkelaars in staat stelt om meer dan 10x sneller cloud-native applicaties te maken, zowel voor web als mobiel, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica; allemaal via een intuïtieve grafische gebruikersinterface. Voor meer informatie over hoe Mendix helpt bedrijven te transformeren kijk op: www.mendix.com.

Over Mendix
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.