Geplaatst door Mijndomein

Mijndomein opent eerste V2G laadplein in Nederland

Lelystad, vrijdag 9 oktober – Mijndomein Energie, onderdeel van hostingprovider Mijndomein, opent vandaag het eerste Vehicle to Grid (V2G) laadplein van Nederland. Het laadplein maakt het mogelijk om auto’s, naast op te laden, als batterij in te zetten.

Het laadplein op het Mac3Park in Lelystad bestaat uit een overkapte parkeerplaats met 90 zonnepanelen en tien speciale V2G-laadpalen. Elektrische deelauto’s van MyWheels worden op het plein opgeladen met de opgewekte stroom, zonder tussenkomst van een omvormer. ’s Nachts, wanneer de auto’s stil staan, dienen ze als batterij om zo het naastgelegen gebouw van stroom te voorzien.

Voorsorteren op de toekomst
Hoewel de technologie niet uniek is, is een V2G laadplein wel nieuw in Nederland. Henri de Jong, oprichter van Mijndomein zegt: “Met de komst van het laadplein laten we energieoplossingen voor de toekomst zien. We testen technieken voor onze klanten zodat zij zich in de toekomst zoveel mogelijk zelf in de energiebehoefte kunnen voorzien en daarmee de kosten laag houden. Overdag vangen we de zonne-energie op, zodat we deze in de avond en ochtend uit de elektrische auto of batterij kunnen halen. Stopt de overheid met salderen, dan doen we het gewoon zelf.”

Marian Mulder, directeur Mac3Park, is blij met de komst van het laadplein: “Het duurzame karakter is voor ons en veel andere kantoren belangrijk. Bedrijven meten hun imago hieraan. Met het innovatie laadplein dragen we bovendien ons steentje bij aan de landelijke transitie naar duurzame energie.”

Slim laden
Het V2G laadplein in Lelystad is onderdeel van de Proeftuin Slimme Laadpleinen. Dit is een programma van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), gesubsidieerd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&W), ondersteund door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), het kennis- en innovatiecentrum van de netbeheerders ELaadNL en projectbureau OverMorgen.