MWM2’s Jorieke Aben nieuw SMART-bestuurslid

Jorieke Aben (31), medior research consultant bij MWM2, is toegetreden tot het SMART-bestuur. Jorieke, die sinds april vorig jaar bij MWM2 als onderzoeker in de media- en non profit-sector werkt, is een van de vier nieuwe bestuursleden van SMART. Zij vullen de helft van de acht huidige SMART-bestuursleden aan die al in 2015 zijn gestart.
SMART (Starting Marketing And Research Talents) is een organisatie voor young professionals op het gebied van marketing en research en maakt deel uit van branchevereniging MOA. SMART richt zich op startende talenten op het gebied van marketing en research, dus ook op andere leveranciers van marktinformatie dan onderzoekers, bijvoorbeeld panelbureaus, maar ook op gebruikers aan de klantzijde zoals brand managers, product managers en marketeers. Aben: ,,Als bestuurslid krijg je een kijkje in de keuken bij klantzijde en je hoort ook met welke uitdagingen collega’s bij andere bureaus te maken krijgen. Als je een tijdje bij dezelfde organisatie in dezelfde branche werkt, kan je helemaal opgaan in je eigen wereldje. Maar het is ook wel goed om te kijken: wat is er nog meer. SMART verruimt je blikveld echt. ”
Wat doet SMART?
SMART wil marketeers en onderzoekstalenten elkaar laten ontmoeten, inspireren en ze helpen zich verder te ontwikkelen in hun vakgebied. Daarvoor organiseert het ieder jaar drie events: twee kennissessies, dit zijn de SMART-Ups en een congres. Daarnaast is SMART vertegenwoordigd op het MIE congres. Als bestuurslid is Aben medeverantwoordelijk voor het organiseren van deze SMART-events en ook voor het schrijven en genereren van content voor de SMART column in Cloutoday (een uitgave van Clou in opdracht van MOA).
Aben herinnert zich een SMART-up waarin een trendwatcher en collega-marktonderzoeker deelnemers uitleg gaf hoe je in een vroeg stadium al trends kan spotten en die vervolgens vertaalt naar informatie die relevant is voor je doelgroep. ,,Dat was heel leuk. Zij vertelde ons over haar werkwijze waarbij ze door bepaalde jonge innovators te volgen op social media al een paar jaar terug kon zien hoe de unicorn-trend ontstond. Zij heeft een netwerk van dit soort early adopters bij wie ze haar oor te luister legt. Op die manier kon ze voorspellingen doen over toekomstige trends. Het is dan de grote uitdaging dat te vertalen in merk strategieën voor een klant, dat was echt heel inspirerend.”
Doelstellingen dit jaar
Als bestuurslid wil Aben de organisatie meer zichtbaar maken, daarnaast ziet ze het als uitdaging om actieve talenten in het veld ook echt met elkaar in contact te brengen tijdens netwerkborrels, met een activiteit of workshop. ,,Ik werkte voordat ik bij MWM2 begon bij een reclamebureau en ik dacht meteen bij mijn eerste SMART-activiteit: leuk om hieraan mee te doen. Je leert het werk op een andere manier benaderen, doordat je met zo’n brede groep mensen samenwerkt. Ik denk dat je daar een andere energie uithaalt en geïnspireerd door raakt waardoor je van nog meer toegevoegde waarde kunt zijn voor je eigen organisatie. Op 12 oktober is de eerstvolgende SMART-activiteit. Wat er op het programma staat, wordt nog bekend gemaakt via LinkedIn.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.