Geplaatst door NEC/SAP

NEC kiest voor cloudinnovatie met RISE with SAP en AI

innovatiestimulans
NEC Corporation migreert zijn on-premise SAP S/4HANA-omgerving naar SAP S/4HANA Cloud op Amazon Web Services (AWS). Het bedrijf maakt daarbij gebruik van RISE with SAP. NEC wil hiermee processen optimaliseren, bedrijfsonderdelen beter integreren en kosten besparen. NEC’s generatieve AI-technologie en SAP’s AI-copiloot Joule stroomlijnen daarbij de migratie. ABeam Consulting begeleidt de implementatie.

NEC gebruikt momenteel een grootschalig systeem met 1200 add-ons en meer dan 200 externe interfaces. NEC wil met behulp van generatieve AI een clean-core transformatie faciliteren, migratiekosten stroomlijnen en operationele efficiëntie verbeteren. Deze migratie naar de cloud is een belangrijk onderdeel van NEC’s 2025 mid-term managementplan dat zich richt op digitale transformaties.

AI als transformatiedriver

Een migratie naar SAP S/4HANA Cloud zorgt volgens NEC voor efficiëntere systeemoperaties. Het bedrijf maakt daarnaast gebruik van AI voor het ondersteunen van versie-upgrades en het verlagen van toekomstige operationele kosten. Ook kan het dankzij AI snel reageren op veranderingen in de markt. Via innovatieve technologieën, waaronder AI, wil NEC bovendien maatschappelijke en industriële transformaties digitaal stimuleren.

NEC maakt voor deze transformatie gebruik van generatieve AI en SAP’s copiloot Joule voor natuurlijke taalverwerking. Deze AI-systemen automatiseren kritieke processen, zoals add-on-analyse, rapportinterpretatie, codegeneratie vanuit specificaties en testautomatisering. Joule is SAP’s generatieve AI-assistent die de unieke rol van de gebruiker begrijpt en fungeert als een copiloot in SAP-applicaties voor het stroomlijnen van taken.

Eerste klant

“NEC ziet zichzelf als de eerste klant van zijn eigen innovaties, waarbij het intern geavanceerde technologieën toepast en de verkregen inzichten en knowhow deelt met klanten en de maatschappij”, zegt NEC President en CEO Takayuki Morita. “Deze implementatie met SAP creëert een nieuwe blauwdruk voor andere bedrijven die naar de cloud willen migreren. Het onderstreept NEC’s toewijding om het goede voorbeeld te geven op het gebied van technologische adoptie en maatschappelijke bijdragen.”

Gedeelde visie

“Onze gedeelde visie met NEC op het creëren van een duurzame samenleving door middel van digitale transformatie is de basis voor ons partnerschap op lange termijn”, zegt Christian Klein, CEO en lid van de Raad van Bestuur van SAP SE. “Dit project markeert een mijlpaal in onze relatie. We zijn verheugd NEC te kunnen ondersteunen op hun voortdurende transformatiereis.”