Industry Wire

Geplaatst door Pride PR

Nederlanders doen weinig tegen identiteitsdiefstal en cybercrime

ederlanders zijn laks als het aankomt op preventie van identiteitsdiefstal en cybercrime. Onderzoek van Unisys toont dat vandaag aan. Nederlandse consumenten die het gemak van online winkelen en bankieren massaal omarmd hebben, verliezen hun eigen privacy (persoonsgegevens) bij gebruikmaking van online diensten regelmatig uit het oog. Schrikbarend slecht gesteld is het ook met het beschermen tegen online criminaliteit. Nederlanders maken gebruik van eenvoudige wachtwoorden die ze zelden veranderen; driekwart maakt niet eens gebruik van een wachtwoord op de mobiele telefoon.

Hoewel de Nederlandse consument zich het meeste zorgen maakt over identiteitsdiefstal en cybercrime, onderneemt de gemiddelde Nederlander weinig tot geen actie om zich hiertegen te beschermen. 28 Procent geeft aan zich zelden tot nooit zorgen te maken over hun privacy wanneer gebruik wordt gemaakt van e-commerce diensten of online bankieren. Verontrustend en opzienbarend is dat 57 procent van de onderzochte groep aangeeft het gemak van online bankieren en winkelen te verkiezen boven waarborging van de privacy.

De onbezorgde houding van de Nederlandse consument komt ook duidelijk naar voren in de voorzorgsmaatregelen die men neemt om zichzelf tegen identiteitsdiefstal te beschermen. Deze zijn namelijk vrij miniem. Zo geeft 71 procent aan geen gebruik te maken van moeilijk te raden wachtwoorden, 77 procent gebruikt geen wachtwoord op de mobiele telefoon of wijzigt deze zelden. Slechts 44 procent vernietigt belangrijke financiële en medische documenten voordat deze bij het oud papier worden gestopt.

Overigens neemt de Nederlandse consument wel enkele gepaste maatregelen: 72 procent geeft aan gebruik te maken van regelmatige antivirus software updates en 63 procent beperkt de toegang van derden tot hun persoonlijke informatie op sociale netwerkwebsites.

Deze bevindingen zijn de voornaamste resultaten van de meest recente Unisys Security Index, een wereldwijd onderzoek dat twee keer per jaar wordt gehouden om bedrijven en overheden inzicht te geven in de houding van consumenten ten opzicht van nationale veiligheid, financiële veiligheid, internetveiligheid en persoonlijke veiligheid. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat Nederland met een algemene indexscore van 71, het meest relaxte land in Europa is.

Creditkaartfraude de nummer één bron van zorgen onder Nederlanders

Nederlanders maken zich al jaren de meest zorgen om identiteitsdiefstal en creditkaartfraude. Ook uit het meest recente onderzoek van Unisys komt naar voren dat creditkaartfraude, identiteitsfraude en cybercrime de belangrijkste bronnen van bezorgdheid zijn. Hierbij geeft meer dan één vierde van de ondervraagden aan zich serieus zorgen te maken over ongeautoriseerd toegang tot of misbruik van persoonlijke informatie of creditkaartgegevens.

Het onderzoek toont tevens aan dat 78 procent van de ondervraagden zich zorgen maakt over misbruik van creditkaartgegevens door derden. 27 Procent hiervan zegt zich zelfs serieus zorgen te maken. Met betrekking tot identiteitsdiefstal is dit ook 78 procent, waarvan 26 procent zich serieus zorgen maakt. Op de vraag of men terughoudend tegenover online bankieren of online winkelen staat, zegt 67 procent dat zij niet online bankieren of winkelen wanneer de veiligheid van hun persoonlijke gegevens niet is gewaarborgd. 27 Procent geeft aan sowieso niet online te winkelen of bankieren in verband met zorgen rondom privacy en identiteitsdiefstal.

Klantenloyaliteit heeft z’n grenzen

Hoewel 28 procent zegt zelden tot nooit aan hun eigen privacy te denken wanneer zij zich op het Internet bewegen, geeft 67 procent aan dat zij nooit online zouden bankieren of winkelen bij een aanbieder die niet hun persoonlijke informatie kan beschermen. Vier procent geeft daarnaast aan dat zij reeds van bank en e-commerce aanbieder zijn gewisseld omdat zij ongelukkig waren met de manier waarop er met hun gegevens werd omgesprongen.

“De Nederlandse consument staat te weinig stil bij de voorzorgsmaatregelen om zichzelf tegen identiteitsdiefstal of creditkaartfraude te beschermen,” zegt Jan van der Sluis, senior manager, Identity & Credentialing Solutions bij Unisys. “Het lijkt erop dat de Nederlanders zich niet bewust zijn van de gevolgen en veiligheidsrisico’s die zij lopen. Het zou dan ook verstandig zijn wanneer zij zich hier veel beter in verdiepen. Ze hebben van creditkaart skimming en phishing gehoord, maar gaan ervan uit dat het hen nooit overkomt.”

Van der Sluis sluit af: “Met de exponentiële groei van Consumerization of IT, oftwel het toenemende gebruik van eigen apparatuur voor zowel zakelijke als privé doeleinden, moet de Nederlandse consument zich nog beter bewust zijn van de veiligheidsrisico’s. Simpele acties zijn het lezen van de voorwaarden wanneer zij nieuwe software downloaden of zich aanmelden bij een website. Daarnaast is het essentieel dat wachtwoorden met grote regelmaat worden gewijzigd en dat men niet via Facebook wereldkundig maakt op vakantie te gaan. Het lijken slechts kleine, nietszeggende acties, maar ze kunnen een wereld van verschil maken.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht