Industry Wire

Geplaatst door Kledingkopen.nl

Nederlanders gaan steeds verder voor korting

Het is algemeen bekend dat Nederlanders als zuinig worden bestempeld. We denken het liefst goed na over het doen van een online of offline aankoop. Het vinden van acties en het betalen van de laagste prijs wordt daarom als een sport ervaren. Veel mensen hebben vindingrijke ‘handigheidjes’ voor het verkrijgen van korting

Winkel trucs
Onderhandelen in de winkel over de prijs wordt door 1 op de 10 Nederlanders gedaan, voornamelijk door mannen (62%). Het gebruik van de ‘zo’ techniek is hierin veelvoorkomend. De winkelier noemt een prijs, welke de consument vervolgens herhaald met het woordje “zo” erachter. Daaropvolgend vraagt men om een prijsreductie. Wanneer blijkt dat dit niet mogelijk is, wordt de indruk gewekt om weg te lopen. Betreft het een grote uitgave, dan verwacht 2 op 10 Nederlanders gratis artikelen.

Een nieuw aangeschaft product enkele dagen later in de uitverkoop zien, is voor niemand een prettige winkelervaring. Winkeliers ervaren dan ook regelmatig dat een product wordt geretourneerd om het direct daarna te kopen mét korting. Schaamte kent de consument doorgaans niet; het retourneren en opnieuw aanschaffen wordt gedaan door dezelfde persoon bij dezelfde caissière.

Sluwe methodes
Een oude ‘truc’ is het zoeken naar of zelf aanbrengen van een kleine beschadiging, ophaal of vlekje. Een zielig gezicht aan de kassa en het laten zien van het defect doet de rest. De korting is binnen en thuis wordt het gebrek hersteld. Drama opvoeren bij de kassa helpt ook menig koopjesjager de winter door. Onder dreiging van ‘ik wil graag je manager spreken’ is de minder ervaren verkoper geneigd sneller toe te stemmen met een prijsvermindering. Eigenhandig kortingsstickers plakken op artikelen waar geen korting op is, is eveneens een veelvoorkomende poging om minder te betalen.

Online voordeel
Ook online weten steeds meer consumenten de weg naar korting te vinden. Woorden als sale, korting, aanbieding en uitverkoop zijn veelgebruikte zoekopdrachten. In november 2015 gebruikte maar liefst 48.8% van de online winkelaars het woord sale voor een zoekopdracht. Een jaar later is dit gestegen naar 57.5%, toont Google Trends. Het zoeken naar en het gebruiken van een kortingscode, voor het afronden van een online betaling, behoort de laatste jaren ook tot een vaste routine van Nederlanders.

Prijsverschillen webwinkels
Kledingkopen.nl, een online prijsvergelijker voor mode, ziet een grote stijging van het aantal terugkerende bezoekers sinds het toevoegen van prijsvergelijkingen. “Het prijsverschil tussen webwinkels kan enorm oplopen. Middels het vergelijkingssysteem weet de bezoeker direct waar zij aan toe is en welke webshop de laagste prijs hanteert” aldus, Stefan Heeger eigenaar van www.kledingkopen.nl.

Black Friday
Een extra boost kreeg de online markt door acties als Black Friday en Cyber Monday. Dit is van origine het grootste Amerikaanse kortingsweekend, maar sinds dit jaar ook in Nederland populair. Zanox, een grote affiliate partij, laat een groei zien van 51% aan online orders ten opzichte van vorig jaar op deze kortingsdag.

Het moge duidelijk zijn; korting en Nederlanders gaan hand in hand. Korting verkrijgen op een geraffineerde manier of niet, schaamte is in deze situaties nergens te bekennen. Online of offline; prijsvermindering is wat telt!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht