Nederlands bedrijf brengt speciale tablet voor ouderen op de markt

BLOEMENDAAL, 20140618 — Sinds kort is de Compaan verkrijgbaar, een tablet speciaal voor ouderen. Door het gebruik van grote knoppen en simpele navigatie kan iedereen met de Compaan overweg. Bovendien is de Compaan fraai uitgevoerd in een lijst van duurzaam hout en staat daardoor stevig op tafel. De Compaan is ontwikkeld voor ouderen die graag op een makkelijke manier online contact willen onderhouden met familie, vrienden en zorgverleners.

Gebruiksvriendelijke tablet voor ouderen

Met de Compaan kunnen senioren meegaan met het digitale tijdperk. Ze kunnen foto’s ontvangen, berichten uitwisselen, beeldbellen en spelletjes spelen. Daarnaast geeft de tablet het lokale nieuws en beschikt deze over een online agenda. Ook handig voor ouderen: als er iemand iets stuurt naar de Compaan, wordt de gebruiker daar met een duidelijke melding op het scherm én een luide toon op geattendeerd.

Mantelzorg

Naast communicatie met familie en vrienden faciliteert de Compaan mantelzorg. Via het Compaan Portaal, een beveiligde website bereikbaar via smartphone, tablet en computer, kan de familie de Compaan gebruiker ondersteunen in het dagelijks leven, waardoor ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Er kan bijvoorbeeld een medicijnenschema worden ingevoerd waarna de Compaan herinneringen voor het innemen van medicijnen aangeeft. Ook kan een dagelijkse “goedemorgen” functie worden ingesteld. De familie wordt gealarmeerd als de Compaan gebruiker niet reageert op een “goedemorgen” melding.

Professionele zorg

De Compaan kan ook ingezet worden door professionele zorgverleners. Zo is er is een toegankelijke dienst ontwikkeld waardoor Compaan gebruikers met een simpele druk op de knop contact met hun zorgverlener op kunnen nemen. Zorgverleners kunnen daarop een beeldbelverbinding opzetten om polshoogte te nemen. Door gebruik te maken van de Compaan kan er een zorgnetwerk om ouderen worden gecreëerd waarin familie en professionele zorgverleners samen optrekken.

Idee gedreven door eigen behoefte

Het idee van de Compaan is ontstaan vanuit de eigen ervaring van de oprichter, Joost Hermanns. De 90-jarige oudtante van Joost kreeg na een val meer behoefte aan ondersteuning. Joost: “Mijn oudtante kon voor haar val prima met haar computer overweg, daarna lukte het gewoon niet meer”. Omdat zijn oudtante wel wilde e-mailen en foto’s wilde zien van zijn kinderen, bedacht Joost de Compaan. Zijn oud-collega Bart Landolt hielp hem het idee te verwezenlijken. “Nu stuur ik haar bijna iedere dag een foto van mijn kinderen”.

De Compaan wordt volgens Joost Hermanns goed ontvangen. “We krijgen erg veel enthousiaste reacties en ondanks dat we nog maar kort bezig zijn, hebben we al leuke dingen meegemaakt. Een oma die via beeldbellen van haar kleindochter en haar aanstaande hoort dat ze gaan trouwen en een dame van 92 die haar broer in Nieuw-Zeeland voor het eerst in twintig jaar weer ziet.”