Ook Nederlandse marketeers onzeker over hun digital marketing vaardigheden

Amsterdam – 08. November 2013 – Het eerder verschenen Digital Distress-onderzoek van Adobe toonde aan dat liefst 52 procent van de Amerikaanse marketeers het idee heeft geen goede digital marketeer te zijn. Uit recent onderzoek van Adobe in samenwerking met de Adfo groep blijkt dat Nederlandse marketeers iets zelfverzekerder zijn dan hun Amerikaanse collega’s als het gaat om hun kennis en vaardigheden op het gebied van digital marketing. Zo’n 47 procent van de ondervraagde marketeers denkt niet over de juiste digitale capaciteiten en tools te beschikken om zijn of haar functie effectief uit te voeren. Opvallend is dat 59,1 procent van de Nederlandse marketeers aangeeft meer kennis over digital marketing te hebben dan hun eigen leidinggevende.
Het onderzoek van Adobe is uitgevoerd om de huidige stand van zaken te meten op het gebied van digital marketing. In Nederland werden in totaal 374 marketeers ondervraagd over hun digital marketing kennis en vaardigheden en de uitdagingen waarmee zij geconfronteerd worden bij het uitvoeren van hun werk.
Effectiviteit aantonen blijft een uitdaging
Het aantonen van de effectiviteit van campagnes blijkt nog altijd een zorgenkind voor marketeers. Maar liefst 70 procent van de respondenten geeft aan moeite te hebben met het goed zichtbaar maken van de ROI van marketing en een vergelijkbaar percentage van de marketeers heeft zorgen over het aantonen van de effectiviteit van campagnes. Dit terwijl er vanuit de meeste organisaties meer druk komt om de doelmatigheid van activiteiten aan te tonen. Zo’n 60 procent van de respondenten verklaart dat er meer druk ligt op het aantonen van return on investment bij marketingbestedingen.
Meer doen, minder budget
Dat het implementeren van een succesvolle digital marketingbenadering cruciaal is voor de toekomst van het Nederlandse bedrijfsleven wordt door de meerderheid van de marketeers onderkend. Zo’n 64 procent van de respondenten denkt dat hun organisatie niet zal slagen zonder een effectieve digital marketingstrategie. Ondanks dat ongeveer de helft van de marketeers er van overtuigd is dat hun digital marketinginspanningen werken, zijn er wel zorgen over de toekomst. De ondervraagde marketeers maken zich het meeste zorgen over de krimpende budgetten. 73,9 procent van de respondenten maakt zich hier het meeste zorgen over. Verder noemt 57 procent het bijblijven met digital savvy consumenten als uitdaging.
Personalisatie en targeting hebben de komende jaren prioriteit
Van alle marketinginitiatieven scoren bedrijven volgens de marketeers het beste op events redelijk (31,9 procent) tot goed (18,7 procent) en PR redelijk (34,1 procent) tot goed (33 procent goed). Op het gebied van merkontwikkeling gaat het bij de meeste bedrijven gemiddeld (28,8 procent) tot redelijk (39,7 procent) en goed (12,6 procent). De belangrijkste prioriteit voor de komende jaren is volgens de marketeers personalisatie en targeting. Dat er op dit vlak nog veel moet gebeuren, blijkt wel uit de beoordeling van marketeers over de huidige stand van zaken binnen hun bedrijf. Op het gebied van personalisatie en targeting vindt 19,9 procent van de marketeers dat hun bedrijf slecht presteert, 32,8 procent van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf gemiddeld presteert en 20,7 procent noemt de prestaties redelijk.
“Door de online revolutie is de wereld van de marketeer compleet veranderd”, stelt Werner te Riet, Country Manager Adobe. “Om succesvol te kunnen zijn moeten zij nieuwe manieren vinden om de interactie aan te gaan met de klant en nieuwe strategieën ontwikkelen om ervoor te zorgen dat de klant gepersonaliseerde content krijgt aangeboden op het juiste moment. Technologie speelt hierbij een cruciale rol. Met de Adobe Marketing Cloud beschikken marketeers over alle tools die zij nodig hebben om campagnes centraal te beheren. Door de integratie van de verschillende marketingdisciplines biedt de Adobe Marketing Cloud marketeers alle data die zij nodig hebben om het benodigde inzicht te krijgen en snel tot actie over te gaan.”
Over Adobe Marketing Cloud
Adobe biedt een dienst die alle behoeften van digitale marketeers samenbrengt in één platform, de Adobe Marketing Cloud. Het bevat een complete set analytics, social, advertising, targeting en web experience management en cross-channel campagnemanagement oplossingen. Samengebracht in een social-enabled en realtime interface, komen marketeers alles te weten over hun campagnes en kunnen zij met behulp van analyse sneller en slimmer inzicht krijgen in data om vervolgens tot actie over te gaan. Kijk voor meer informatie op www.marketing.adobe.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.