Industry Wire

Geplaatst door Purpose Lab

NICHE-CONTENTMAKERS AAN DE SLAG VOOR GROEN EN EIGENZINNIG LETLAND

Riga – 8 november 2018. Letland enthousiasmeert de komst van kwaliteitstoeristen door de eigenzinnige en karakteristieke kanten van het land voor het voetlicht te brengen. Voor de campagne reisden niche-contentmakers van MixedGrill, LittleSpoon, ModerneHippies en Professional Wild Child het Baltische land door in gezelschap van lokale Letse ‘buddies’. Logeren in een historisch sanatoriumgebouw, te gast op de eerste kunstbiënnale van Riga, roggebrood bakken met een local of een wandeling over een moeras. Letland bleek meer dan verrassend en dat was te zien in de Instagram take-over en de artikelen, posts en video die in totaal 250.000 volgers bereikten. De campagne werd in Nederland uitgevoerd door Purpose Lab (voorheen Cherry LAB).

Groene en trendy plekken
Letland kan zichzelf letterlijk een groene bestemming noemen. Het land telt een kustlijn van 500 kilometer en meer dan de helft van de totale oppervlakte van deze Baltische staat bestaat uit bos. Letland is ook het thuisland van een van de wildste watervallen van Europa en in de zomer geniet de bevolking van 20 uur zonlicht per dag. Zoë van Liere van Professional Wild Child en ModerneHippies ervaarde een soulfoul sisterhood met de videomaker Alaia en hun Letse reisbuddie Sibilla. Hun roadtrip ging langs de kust, moerasgebieden, groene bossen en steile kliffen. Zoë: “Letland is wat mij betreft echt een onontdekte groene parel en ik sta versteld van de schoonheid van het land. Tel er enkele hippe hotels, trendy restaurantjes en originele overnachtingsplekken bij op en je vindt er de ideale mix van moderne, trendy plekken en prachtige, bijna verlaten natuurgebieden.”

Puur bio eten zonder poespas
Ook in biologisch opzicht is Letland een groen land: de Letten houden van fourageren en trekken de natuur in voor seizoenproducten zoals paddenstoelen, bessen en kruiden. Stefanie Houterman – van der Maas van LittleSpoon trok er op uit met de Letse Katrïna. Samen brachten ze een bezoek aan een brouwerij uit 1764, ontdekten ze Letse superfoods zoals hennep, struinden ze lokale markten af en plukten ze geneeskrachtige kruiden. “Ik heb zo genoten van het eten. Heel veel lokaal, biologisch en uit het seizoen. Weinig poespas en heel puur. Super inspirerend voor mij als foodblogger en liefhebber van goed en lekker eten.” Voor Stefanie is Letland een van de meest bijzondere landen waar ze is geweest.

Riga, wat je verwacht en meer dan dat
Een derde van de Letse bevolking woont in de hoofdstad Riga waar liefhebbers van architectuur maar liefst 800 Art Nouveau gebouwen treffen. Naast historie is er op hedendaags cultureel en kunstinnig vlak ook een hoop gaande. Marco Démout van online cultureel magazine MixedGrill ontdekte Riga samen met de lokale Agnese in Hollandse stijl: op de fiets. Marco was te gast bij de eerste kunstbiënale van Riga, had persoonlijke ontmoetingen met ondernemers van conceptstores en galerieën en ontdekte in de oude stad geschiedenis en lokale drankjes zoals het alcoholische uit rogge getrokken kvass. “Riga en Letland waren een zeer aangename verrassing. Ik dacht van tevoren wel te weten wat me te wachten stod, maar in werkelijkheid was het veel meer dan dat.”, aldus Marco.

De campagne was gericht op de thema’s Food, Outdoor en Art & Design en
werd georganiseerd door LIAA (Investment and Development Agency of Latvia) voor het project Promotion of International Competitiveness in Tourism van het European Regional Development Fund. Meer informatie over Letland als toeristische bestemming is te vinden op www.latvia.travel/en.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht