Geplaatst door ASICS

Nieuw AI-trainingsprogramma van ASICS verandert positief de kijk op de effecten van lichaamsbeweging

3 mei 2023 – ASICS heeft aangetoond hoe kunstmatige intelligentie (AI) technologie de echte voordelen van lichaamsbeweging verstoort. Dit door afbeeldingen van ‘gezonde lichaamsbeweging’ af te beelden als zware lichaamsbeweging. Doordat de focus op het uiterlijk ligt, worden miljoenen mensen weerhouden van lichaamsbeweging en voelen ze zich onzeker. Als reactie hierop heeft ASICS een AI-trainingsprogramma ontwikkeld. Dit trainingsprogramma leert AI dat de kracht van lichaamsbeweging voornamelijk bij de transformatie van de geest ligt.

De AI-beeldvormingtools combineren grote hoeveelheden data op internet met intelligente algoritmen en geven daarmee steeds meer vorm aan cultuur. Dit gaat van medisch advies tot reclame en zelfs het creëren van modellen in tijdschriften en mediacampagnes. De bevinding die ASICS heeft gedaan wijst dus op een probleem dat niet alleen belangrijk is in de huidige cultuur maar ook een probleem dat in de toekomst erger kan worden.

Uit een recent onderzoek in opdracht van ASICS over het gevoel dat AI gegenereerde beelden opwekt, gelooft 72% van de respondenten dat deze beelden mensen onzeker kunnen maken over hun eigen lichaam. De meest voorkomende antwoorden op de vraag welk gevoel deze beelden opwekken waren: ‘ongeschikt’, ‘minderwaardig’, ‘aantrekkelijk’ en ‘onzeker’.

Zeven op de tien (70%) mensen vonden dat een goede geestelijke gezondheid het grootste voordeel is van regelmatige lichaamsbeweging. Toch vonden zes op de tien (60%) mensen dat AI-beelden alleen op uiterlijk zijn gericht. Zorgwekkend genoeg zei bijna een op de vijf (18%) dat de AI-beelden hen minder motiveerden om te bewegen en meer dan zeven op de tien mensen (72%) zeiden dat de AI-beelden een onrealistisch lichaamstype lieten zien. Het merendeel was het ermee eens dat dit niet haalbaar zou zijn door dagelijkse lichaamsbeweging alleen.

Gary Raucher, EVP, ASICS EMEA: “Bij ASICS hebben we altijd geloofd in de voordelen van lichaamsbeweging, niet alleen voor het lichaam, maar ook voor de geest. In de huidige maatschappij weten we dat de opbeurende kracht van lichaamsbeweging meer dan ooit nodig is. We waren genoodzaakt actie te ondernemen toen we ontdekten dat populaire AI-beeldgeneratoren onrealistische beelden creëerden van mensen die trainden en hiermee mensen werden gedemotiveerd om te gaan sporten.”

Om het AI-trainingsprogramma te ontwikkelen heeft ASICS samengewerkt met AI Expert Omar Karim. Een map met beelden van echte mensen die sporten voor het gevoel en niet voor de esthetiek is gecombineerd met op maat gemaakte codes en instructies. Zo leert elk AI-systeem hoe lichaamsbeweging er echt uitziet.

Omar Karim: “AI is een indrukwekkend instrument en de mogelijkheden ervan zijn eindeloos. Het is geweldig dat AI op zoveel interessante manieren kan worden gebruikt. Maar het is uiterst belangrijk dat we het systeem leren om de wereld en de mensen om ons heen nauwkeurig weer te geven. Een van de interessante aspecten van de manier waarop AI werkt, is dat AI leert van de jarenlange inhoud die online wordt gedeeld. Daarom is het aan ons om ervoor te zorgen dat AI wordt aangeleerd wat mogelijk schadelijk kan zijn. AI heeft hetzelfde effect op ons zelfbeeld als het bewerken van foto’s door middel van airbrush technieken.”

ASICS doet een openbare oproep aan invloedrijke AI-platforms om het AI-trainingsprogramma te gebruiken, om hun AI-tools te leren hoe normale lichaamsbeweging eruitziet en aanvoelt – en zo een einde te maken aan onrealistische en schadelijke voorstellingen.

Ook het publiek heeft een belangrijke rol. ASICS nodigt het publiek uit om een foto van zichzelf tijdens het sporten te delen op social media met de hashtag #TrainingAI en @ASICS. Na bevestiging wordt elk beeld toegevoegd aan de map en gebruikt om de AI te trainen.

Lees hier meer over het ASICS AI-trainingsprogramma.

– EINDE –

1 Het percentage respondenten dat vindt dat ze gedemotiveerd zijn om te bewegen of zich onzeker voelen, is gegeneraliseerd als percentage van de Britse bevolking.
2 Het onafhankelijke onderzoek werd in april 2023 door Onepoll uitgevoerd onder 2000 mensen van 18 jaar en ouder in het Verenigd Koninkrijk.

Over ASICS
Anima Sana in Corpore Sano, wat “A Sound Mind in a Sound Body” betekent, is een oude Latijnse uitdrukking waaruit ASICS is afgeleid en het fundamentele platform waarop het merk nog steeds staat. ASICS gelooft in de holistische kracht van beweging en de mentale voordelen ervan. Het bedrijf werd meer dan 60 jaar geleden opgericht door Kihachiro Onitsuka en is nu een toonaangevende ontwerper en fabrikant van hardloop- en sportschoenen, kleding en accessoires. Ga voor meer informatie naar www.asics.com/nl.