Industry Wire

Geplaatst door Cisco

Nieuw Cisco onderzoek toont sterke relatie tussen privacybewustzijn en vertrouwen in AI

Cisco kondigt vandaag zijn Consumer Privacy Survey 2024 aan, een jaarlijks onderzoek naar de perceptie en het gedrag van consumenten met betrekking tot gegevensprivacy. De survey van dit jaar benadrukt de cruciale rol van bewustzijn van privacyrechten. Dit bewustzijn is essentieel voor het versterken van consumentenvertrouwen en -zekerheid in opkomende technologieën, zoals Artificial Intelligence (AI).

Bewustzijn van privacywetten vergroot het consumentenvertrouwen in AI
Het consumentenbewustzijn neemt toe. Dit jaar meldt 53% van de consumenten zich bewust te zijn van hun nationale privacywetten, wat een stijging van 17 procent betekent ten opzichte van 2019. Geïnformeerde consumenten voelen zich ook aanzienlijk vaker beschermd wat betreft hun gegevens (81%) in vergelijking met degenen die zich niet bewust zijn van deze wetten (44%).

“Ons onderzoek onderstreept het belang van privacybewustzijn voor het opbouwen van vertrouwen in merken en AI-technologieën,” aldus Harvey Jang, Vice President en Chief Privacy Officer bij Cisco. “Bijna 60% van de consumenten die op de hoogte zijn van privacywetten, voelt zich comfortabel bij het gebruik van AI. Door het bewustzijn te vergroten en consumenten te onderwijzen over hun privacyrechten, kunnen we hen in staat stellen weloverwogen beslissingen te nemen en het vertrouwen in opkomende technologieën verder te versterken.”

De kansen en uitdagingen van generative AI
Het onderzoek toont aan dat 63% van de consumenten gelooft dat AI nuttig kan zijn voor het verbeteren van hun leven. Het gebruik van generative AI (GenAI) is bijna verdubbeld; 23% van de respondenten gebruikt het regelmatig, vergeleken met 12% vorig jaar. Desondanks blijft 44% van de ondervraagde consumenten zich niet bewust van GenAI. Hoewel gebruikers aangeven aanzienlijke waarde te halen uit GenAI ter ondersteuning van contentcreatie, maken ze zich zorgen over de veiligheid, het potentiële misbruik en maatschappelijke risico’s.

“De groeiende invloed van AI in ons dagelijks leven benadrukt de noodzaak van verantwoordelijk en veilig gebruik,” zegt Dev Stahlkopf, Chief Legal Officer en Executive Vice President bij Cisco. “Maar liefst 78% van de ondervraagde consumenten vindt dat het de verantwoordelijkheid van bedrijven is om AI ethisch in te zetten, wat de belangrijke relatie tussen responsible AI en consumentenvertrouwen onderstreept.”

Wat betreft privacy zegt 30% van de GenAI-gebruikers dat ze persoonlijke of vertrouwelijke informatie, zoals financiële en gezondheidsgegevens, invoeren in GenAI-tools. Dit is opmerkelijk, gezien het feit dat 84% zich zorgen maakt dat deze gegevens openbaar worden.

Jong volwassenen ondernemen actie om privacy te beschermen, senioren blijven achter
Privacy en gegevensbescherming zijn van een relatief onbekend onderwerp uitgegroeid tot een belangrijke vereiste voor klanten. Meer dan 75% van de consumenten geeft aan niet te willen kopen bij een organisatie die hun gegevens niet vertrouwt. Dit vertaalt zich in concrete acties, waarbij steeds meer consumenten, met name de jongere generatie, zich privacybewust opstellen. Om hun privacy te waarborgen, heeft 49% van de consumenten tussen de 25 en 34 jaar van bedrijf of provider gewisseld vanwege hun beleid omtrent gegevens of het delen van gegevens. Bij de 75-plussers was dit slechts 18%.

Het onderzoek wees uit dat consumenten tussen de 25 en 34 jaar ook het meest op de hoogte zijn van hun privacyrechten (64% versus 33% van de 65-plussers). Daarnaast is er een aanzienlijke stijging (36% ten opzichte van 28% vorig jaar) in het aantal consumenten dat zijn recht uitoefent via Data Subject Access Requests (DSAR’s). Dit recht stelt consumenten in staat om hun persoonlijke gegevens in te zien, te corrigeren, te verwijderen of over te dragen. Opnieuw zijn jongere consumenten leidend, met 46% van hen die deze acties ondernemen, vergeleken met slechts 16% van de 65-plussers.

Bovendien maken consumenten gebruik van securitytools om hun data te beschermen. In de 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek heeft 67% hun privacy-instellingen in apps of platforms beoordeeld of bijgewerkt. 68% zegt multi-factor-authenticatie te gebruiken en 61% maakt gebruik van een password manager om hun wachtwoorden te beschermen en bij te houden.

“Data zijn een bezit dat we allemaal actief moeten beschermen,” zegt Anthony Grieco, Senior Vice President en Chief Security & Trust Officer bij Cisco. “We worden gestimuleerd door de respondenten die actie ondernemen om hun persoonlijke informatie te beschermen. Dit gebeurt zowel door het gebruik van multi-factor-authenticatie als door ervoor te zorgen dat gebruikers duidelijk en eenvoudig weten wie toegang heeft tot hun informatie tijdens het delen.”

Consumenten steunen sterke privacybescherming en pleiten voor consistentere regels
Een aanzienlijke meerderheid (70%) van de ondervraagde consumenten gelooft dat privacywetten een positieve invloed hebben, terwijl slechts 5% een negatieve impact ervaart. Steeds meer consumenten zijn voorstander van privacybescherming, 77% van de respondenten pleit voor regels om basis privacybescherming te waarborgen. In de VS steunt 81% van de respondenten de invoering van een federale privacywet.

De Cisco 2024 Consumer Privacy Survey is een jaarlijkse wereldwijd onderzoek over de percepties en gedragingen van consumenten met betrekking tot gegevensprivacy.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht