Industry Wire

Geplaatst door Het Boekenschap

Nieuw ondernemersboek laat rauwe realiteit van twintig jaar e-commerce zien

Op maandag 5 januari 2026 verschijnt “Mijn e-commerce achtbaan”, het openhartige ondernemersverhaal van Amersfoorter Jurriën Kerstholt. In dit boek neemt hij de lezer mee door twintig jaar e-commerce in Nederland.

Het gaat over het pionieren in een onbekende markt tot het opbouwen van een toonaangevend digitaal bureau, en van torenhoge pieken tot periodes waarin alles onder druk kwam te staan.

Waar veel businessboeken zich richten op succesformules, laat dit boek juist de achterkant van ondernemerschap zien: de twijfels, de risico’s, de momenten waarop de rek eruit is, de deals die onverwacht mislopen en de persoonlijke uitdagingen die je als ondernemer meedraagt. Het resultaat is een rauw, nuchter en meeslepend verhaal dat laat zien hoe het er achter de schermen werkelijk aan toegaat.

Het verhaal volgt de volledige levenscyclus van De Nieuwe Zaak uit Zwolle, een van de eerste professionele e-commercebureaus van Nederland. Kerstholt beschrijft hoe het bureau uitgroeide van een idee op een terras tot een organisatie met honderd medewerkers, en hoe successen vaak werden afgewisseld met periodes van spanning, tegenslag en moeilijke keuzes.

De lezer reist mee langs snelle groeijaren, het winnen van prijzen, organisatorische fricties, complexe klantprojecten, lastige financieringsgesprekken, persoonlijke schrikmomenten, de coronajaren en uiteindelijk de verkoop van het bedrijf. Het boek leest als een zakelijke roman, maar elke gebeurtenis is waargebeurd, inclusief de momenten waarop niets liep zoals gepland.

Door de eerlijkheid waarmee Kerstholt schrijft, wordt “Mijn e-commerce achtbaan” meer dan een terugblik. Het is ook een uitnodiging aan ondernemers om zelf stil te staan bij de vraag hoe zij terug zullen kijken op hun eigen onderneming over tien of twintig jaar. In een tijd waarin veel bedrijven hun koers voor het nieuwe jaar bepalen, biedt dit verhaal herkenning, relativering en inzicht in wat er écht komt kijken bij groeien, volhouden en ondernemen in een wereld die voortdurend beweegt.

“Mijn e-commerce achtbaan” telt 160 pagina’s en is te koop bij managementboek.nl, bol.com en via ecommerceachtbaan.com.

Bibliografische gegevens
Titel: Mijn e-commerce achtbaan
Ondertitel: De rit waar niemand je voor waarschuwt (en die je tóch maakt)
Auteur: Jurriën Kerstholt
Uitgever: Het Boekenschap
Verschijnt: 6 januari 2026
ISBN: 978-90-83491-066
Formaat: Paperback
Omvang: 160 pagina’s
NUR: 801 Management algemeen
Prijs: € 26,99

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht