Industry Wire

Geplaatst door Byte Internet

Nominaties Beste Kerstshop 2010 bekend

-Vakjury & Genomineerden-
De vakjury, bestaande uit Bram Alkema (Neemdeel), Jeffrey Bleijendaal (Zoekmachine Marketeer @ Ematters) Guido Jansen (Magento Community), Edwin Toonen (Webdesigner Magazine) & Marieke Verdonk (Twinkle) nomineerden de volgende 10 webshops:
• Bol.com
• Dress-for-less.nl
• Haburi.nl
• HEMA.nl
• JBL.nl
• Jeeigenbloempot.nl
• Kerstboombezorgen.com
• Kerstkaartjesdrukkerij.nl
• Printconcept.nl
• Speelwonder.nl

-Totstandkoming van de nominaties-
De inzendingen zijn door de jury beoordeeld op een kerstlay-out, gebruikersvriendelijkheid, originaliteit, conversie, speciale acties en applicaties en geïmplementeerde social media. Zowel grote als kleine webshops kregen hierbij een kans. Daarbij hield de jury twee subcategorieën in het achterhoofd. Namelijk “gekerstimizede” webshops, ofwel de shops die het hele jaar door uiteenlopende producten verkopen, maar die hun lay-out en acties speciaal op de feestdagen hebben afgestemd. Daarnaast werden de seizoensgebonden webshops in acht genomen, ofwel de shops die puur en alleen kerstartikelen verkopen die relevant zijn rondom de kerst. Bij de “gekerstimizede” webshops werd er dus gelet op wat de site extra ingezet heeft voor de feestdagen.
Na het sluiten van de stemperiode voor het publiek, zal de jury in beiden subcategorieën hun favoriet uitspreken. Deze mogen dan beiden de titel “Juryfavoriet Kerstshop 2010” dragen. De webshop die de meeste publieksstemmen krijgt, wint de titel “Beste Kerstshop 2010”.

-E-commerce markting loopt achter op reguliere verkoopmarketing-
Het verkiezingsinitiatief is door Byte Internet opgezet om extra aandacht te creëren aan webshops die slim inspelen op de naderende kerst. Hoewel de winkels op straat uitpuilen met hun kerstversiering en knipperende lampjes, hebben een groot aantal webshops enkel hun frontpage plaatje veranderd of er is zelfs helemaal niks kerstachtigs op de site te bespeuren. Een gemiste kans, want vroege kerstinkopers zijn nu al druk met kijken en vergelijken en steeds meer mensen kopen online. “De verkiezing is een goede manier om webshops attent te maken op de mogelijkheden van de verschillende seizoenen, feestdagen of andere gelegenheden om meer conversies te genereren en daarmee de omzet te verhogen.” volgens jurylid Jeffrey Bleijendaal.
Niet alleen de kerstaankleding van de meeste webshops zou nog wat verbeterd kunnen worden, maar ook de aspecten van een duidelijke en heldere bestelprocedure, die tot conversie moeten leiden, zouden speciaal voor de feestdagen aangepast moeten worden. Zo willen bezoekers namelijk wel zeker kunnen zijn van een tijdige levering van het bestelde product, het product dient immers wel vóór de kerstdagen binnen te zijn. Daarnaast haalt een verlengde tijd van “recht op teruggave” vroege bestellers over om op tijd te bestellen.

Stem mee en win leuke prijzen: www.beste-kerstshop.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht