Geplaatst door FuturumShop

Oerhollands FuturumShop boekt 10 jaar winst

Harmen van der Meulen (eigenaar, 30) noemt verschillende succesfactoren: ‘Er is een bijzondere bedrijfscultuur: alle 25 medewerkers denken structureel mee over verbetering van de bedrijfsprocessen. Dit is integraal onderdeel van het werk. Mensen die van buiten komen kunnen bijna niet geloven dat hun ideeën hier zo belangrijk zijn. We zijn daardoor juist slagvaardig en innovatief. Daarnaast delen we allemaal de passie voor sport. Klanten merken meteen dat ze een sporter aan de lijn hebben en niet primair een verkoper.’

Ondanks het relatief kleine marktsegment waarin FuturumShop opereert (loop- en fietssport) weten consumenten en topsporters de webshop goed te vinden. Inmiddels zijn er vestigingen in Frankrijk en Duitsland geopend waardoor steeds meer leveranciers zijn toegetreden. Van der Meulen houdt wel vast aan een uitgebalanceerd assortiment: ‘Focus op datgene waar je goed in bent. Veel webondernemingen worden beoordeeld op omzet. Omzet kan in moelijke tijden snel dalen en waar blijf je dan? Wij draaien gestaag ieder jaar grotere winsten. Noem het Hollandse degelijkheid, maar het werkt.’

In 1999 stond E-commerce in Nederland nog in de kinderschoenen. Van de bedrijven die toen startten, is nog een handjevol over: Bol.com (1999), Takeitnow (1999) en Coolblue (2000) zijn ook rond de 10 jaar oud. Andere grote namen uit die tijd als Hot-Orange zijn inmiddels opgedoekt. FuturumShop staat momenteel op plaats 86 in de Twinkle Top 100 van grootste webwinkels van Nederland. De totale omzet binnen het concern lag in 2008 boven de 14.000.000 euro.