Geplaatst door Telenet

ONDANKS LOCKDOWN KON EEN DERDE VAN DE BELGEN ONLINE HECHTERE VRIENDEN MAKEN

Intussen kunnen we onze fysieke contacten niet meer op één hand tellen, maar de verschillende lockdowns en de coronamaatregelen van het afgelopen jaar, hebben niet alleen maar negatieve gevolgen gehad voor onze sociale contacten. Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan 1.700 Belgen van telecomoperator Telenet naar ons online gedrag. We mochten op bepaalde momenten onze vrienden fysiek niet meer ontmoeten, maar onze vriendschapsbanden kwamen daardoor niet altijd onder druk te staan. Integendeel. Eén derde van de respondenten heeft zijn vriendschapsbanden zelfs kunnen versterken dankzij online communicatie.

Even terug naar 19 oktober 2020: cafés en restaurants moeten dicht en de avondklok wordt ingevoerd. Sociale contacten worden beperkt: elk individu mag voortaan maximaal één knuffelcontact hebben. Eén gezin mag vier dezelfde bezoekers ontvangen per twee weken. Telewerken is de regel. Wat later die maand volgen er nog enkele verstrengingen. Het sociale leven valt zo goed als stil.

Hechtere vriendschapsbanden voor 1 op de 3 Belgen

Toch zijn we niet bij de pakken blijven zitten en hebben we onze vrienden niet verwaarloosd. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Telenet. Ruim één op drie respondenten (36%) geeft aan dat ze één of meer vriendschappen online hebben uitgediept.

Online laten we sneller in onze ziel kijken

Ook al geeft een ruime meerderheid (61%) van de respondenten toe dat online contacten oppervlakkiger zijn dan fysieke contacten, toch geeft een kwart aan (24%) dat ze online soms gemakkelijker hun gevoelens kunnen uiten dan in het echt. Ook zegt één op vijf sneller persoonlijk te worden tijdens online gesprekken dan in het ‘echt’. Sommige remmingen blijken weg te vallen als we online met onze vrienden praten, wat de vriendschapsband alleen maar kan versterken.

Jongeren voelden zich geïsoleerd

We hielden dan wel online contact met onze vrienden en familie, toch leidden de opeenvolgende lockdowns en maatregelen tot een gevoel van eenzaamheid en isolatie. Tijdens de lockdown voelde 53% van de Belgen zich vaker geïsoleerd. Bij de jongeren (16-25 jaar) liep dit op tot 72%.

Niet helemaal verrassend tenslotte, zien de onderzoekers tijdens een lockdown een verschuiving naar meer online praten. In normale tijden gebeurt 70% van de tijd besteed aan gesprekken met vrienden in het ‘echt’ en is 30% online. In coronatijden kantelt dat naar 44% in het ‘echt’ en 56% online.

Over het onderzoek

Tussen 9 en 29 maart 2021 werd een kwantitatief online onderzoek uitgevoerd bij een representatief staal van de Belgische bevolking (N=1735), aangevuld met een boost op 16-25 jarigen en mensen in een socio-economisch kwetsbare positie. Maximale steekproeffout: +/- 2,35%.

OVER TELENET GROUP NV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.