Industry Wire

Geplaatst door Gemeente Delft

Ondernemen met slim en snel

Van slimme schepen tot supersnelle robots, van supersnel je site laden tot slim de luchtkwaliteit meten, van slim met fragiele chips werken tot trillingen in motoren snel opsporen: de nieuwe startups van YES!Delft willen daar hun steentje aan bijdragen.

Het klinkt misschien als toekomstmuziek, als het aan de nieuwe bedrijven van YES!Delft ligt, is het heel nabije toekomstmuziek. Het is de eerste groep startups binnen het gloednieuwe incubatieprogramma. Het doel: ideeën en technologieën ‘slim en snel’ naar de markt brengen en groeien naar € 1 miljoen omzet met een op maat gemaakt programma.

Foundation

“Dit zijn de leidende bedrijven van morgen: allemaal hebben ze de potentie om groot te worden binnen hun eigen industrie”, zegt Daan Domhof, Incubation & Growth Manager van YES!Delft. “YES!Delft gaat er alles aan doen om die groei op een snelle, duurzame manier te faciliteren. Daar hebben we inmiddels ruim tien jaar ervaring in.” In de eerste zes maanden werken de startups, onder de naam Foundation, intensief aan een sterke basis voor hun bedrijf. Dat doen ze met risk assessments, een mile stone planning en strategie op onderwerpen zoals productontwikkeling, team en financiën. Ze worden allemaal gekoppeld aan ervaren mentoren, krijgen toegang tot de faciliteiten en het netwerk van YES!Delft en mogelijkheden voor seed financiering. “Bij YES!Delft geloven we in het motto Grow or Go! Samen zorgen we dat je als ondernemer op alle fronten in de lead bent”, aldus Domhof.

Kennismaking

Startups die zich aanmelden voor YES!Delft kunnen in aanmerking komen voor twee programma’s: LaunchLab (een ‘pressure cooker’ van drie maanden) en het uitgebreide Incubation Program. De selectie vindt plaats op drie vaste momenten per jaar. Wie zijn de eerste deelnemers van het nieuwe incubatieprogramma? Een introductie:

ABU Designs: fabrikanten, zoals chipbouwers of zonnepaneelmakers, werken met steeds geavanceerdere en daarmee vaak fragiele componenten. ABU Designs ontwikkelt een zogenoemd ‘air bed’, een luchtstroomtechniek die je in staat stelt broze materialen op te pakken, draaien en verplaatsen zonder ze aan te raken. Het risico op schade verdwijnt daarmee vrijwel.

IMSystems: in de nabije toekomst zullen robots steeds vaker werk van mensen overnemen. Dat vraagt om machines die nauwkeurig kunnen werken, met de juiste kracht of finesse. Bestaande robots kennen op al deze fronten hun beperkingen. IMSystems ontwikkelt lichtgewicht hardware waarmee deze robots tot 40 procent sneller kunnen werken en tot drie keer meer kracht hebben. De functionaliteit van de robots kan worden aangepast op het soort werk.

Quantified Air: het meten van (schadelijke) gassen en componenten in de lucht die we dagelijks inademen, kost tijd en geld. Quantified Air ontwikkelt technologie die de lucht in kaart brengt op basis van een enkele chip. Op dit moment meet het bedrijf bijvoorbeeld de luchtkwaliteit in kassen, onder gewassen, maar de toepassingsmogelijkheden zijn legio.

Treestle: we kopen steeds vaker spullen op het internet. Snelle, betrouwbare websites worden daarom van steeds groter belang: laadt een website 0,1 seconde langzamer, dan gebruikelijk, dan verliest de ondernemer 1 procent van zijn online sales. Treestle biedt software die ervoor zorgt dat je website altijd bereikbaar is en snel laadt.

VIBES.technology: auto’s en andere voertuigen worden steeds stiller. Ongewenste trillingen in motoren en materialen moeten zoveel mogelijk worden geëlimineerd. Vaak kunnen die pas in de laatste fase van de productontwikkeling worden opgespoord. VIBES.technology helpt bouwers en ontwerpers om de oorzaken van de trillingen in een vroeg stadium op te sporen.

We4Sea: 90 procent van het goederentransport gaat over water. Maar de scheepvaartsector loopt ver achter op het gebied van verduurzaming. We4Sea helpt schippers en scheepbouwers om minder brandstof te verbruiken, kosten te besparen en minder CO2 uit te stoten, met een data-gedreven softwareplatform.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht