Onderzoek Descartes: groei online aankopen in de Benelux houdt aan, maar frustraties over bezorging tasten vertrouwen aan

Amersfoort, 11 juni 2025 – E-commerce in de Benelux blijft groeien, maar Nederlandse en Belgische consumenten stellen steeds hogere eisen aan de thuisbezorging van hun aankopen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van Descartes. Zo geeft 39% van de ondervraagden aan het afgelopen jaar meer online aankopen te hebben gedaan, en verwacht 45% dat in de toekomst een groter deel van hun aankopen thuisbezorgd zal worden. Tegelijkertijd blijkt dat slechte bezorgervaringen directe gevolgen hebben: 28% van de consumenten verliest het vertrouwen in de bezorgdienst na een incident, en 16% bestelt vervolgens niet meer bij dezelfde retailer. Van incidentele naar structurele online shoppers Gebruiksgemak en betrouwbaarheid doorslaggevend Gevraagd naar de belangrijkste aspecten van het bezorgproces, noemen consumenten vooral de bezorgkosten (76%), het kunnen volgen van de bezorging via tracking (76%), de veiligheid en zorgvuldigheid van de levering (75%) en het gebruiksgemak van het bestel- en bezorgproces (73%). Consumenten zijn tevreden, maar vlekkeloze bezorging blijft uitzondering Deze negatieve ervaringen blijven niet zonder gevolgen. Met name de bezorgdienst lijdt eronder: 28% van de consumenten verloor het vertrouwen in de bezorgdienst na een negatieve ervaring, terwijl 18% het vertrouwen in de retailer verloor. 16% bestelt vervolgens niet meer bij dezelfde retailer, 15% vermijdt sindsdien retailers die met die bezorgdienst samenwerken, en 14% doet sindsdien minder online aankopen. Nieuwe bezorgopties winnen terrein; snelheid minder doorslaggevend Kosten blijven leidend, maar precisie groeit in belang “De bezorgervaring is steeds vaker het breekpunt in de klantrelatie,” zegt Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. “Retailers en vervoerders die hun klanten willen behouden, moeten verder kijken dan snelheid en kosten alleen. Consumenten verwachten nauwkeurigheid, flexibiliteit en inzicht. Technologie speelt daarin een sleutelrol; van realtime tracking tot geoptimaliseerde routeplanning en duurzame leveropties.” |
Over Descartes |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.