Industry Wire

Geplaatst door Reclameland

Online drukken definitief doorgebroken in Nederland

Westerbroek, 8 juli 2020 – De snelst groeiende online drukker van Nederland, Reclameland, heeft in 2019 een omzet gerealiseerd van bijna €23 miljoen en een winst geboekt van ruim €1 miljoen euro. Om verdere groei te versnellen heeft de Groningse drukker het afgelopen jaar bijna 20 miljoen geïnvesteerd in een tweede productiehal en state-of-the-art machines.

Reclameland bekleedt de nummer twee positie in Nederland. Het aantal medewerkers groeide afgelopen jaar van 150 naar 180 (inclusief oproepkrachten), waardoor het merendeel van de productie in eigen huis kon worden verricht. Samen verwerkten zij zo’n 400.000 bestellingen voor zowel particulieren als zakelijke klanten. De sterke groei van het onlinegedrag van zowel consumenten als bedrijven vertaalt zich in een sterke toename van het via internet bestellen van drukwerk. “E-commerce is de raketmotor van het bedrijf”, zegt Wouter Haan, CEO van Reclameland. “In piekperiodes zitten we soms zelfs op 2000 orders per dag. Een uitdagend proces aangezien we alles in eigen huis doen. Vóór het verzenden moeten we het product nog drukken, snijden, afwerken en inpakken.”

Aanschaf machines
Het in het Groningse Westerbroek gevestigde bedrijf groeit sterk. Ten opzichte van 2015 groeide de omzet van afgelopen jaar met 164 procent. Volgens Haan betekende 2019 de definitieve doorbraak van het online drukken. Hij heeft het volste vertrouwen dat deze groei ook de komende jaren blijft aanhouden. “We hebben daarom de afgelopen jaren voor forse bedragen allerlei machines aangekocht, zodat we onder meer nieuwe producten aan het assortiment konden toevoegen. Denk aan machines waar we stickers op rol mee maken, buttons kunnen drukken, maar ook kleine oplages enveloppen. Door continu te innoveren kunnen we elk type klant bedienen.”

Reclameland levert zowel aan bedrijven als aan consumenten. Ruim 500.000 klanten staan nu in Westerbroek ingeschreven en daar komen maandelijks komen zo’n 7.500 mensen bij. Het gros van de afnemers behelst zakelijke klanten. Zij besteden gemiddeld bijna twee keer zo veel als particulieren. Gebaseerd op het totale aantal van dik 400.000 bestellingen die in 2019 zijn gedaan, zijn flyers het meest gewilde drukwerk. Zij bepalen 12 procent van de omzet. Visitekaartjes (8 procent), posters (6 procent), rollup-banners (4 procent) en spandoeken (3 procent) completeren de top-5.

Trends
Een duidelijke trend die CEO Haan ziet is de stijgende verkoop van zogeheten ‘sign producten’, producten voor reclame- en promotie- doeleinden. Onder meer plaatmateriaal, spandoeken en rollup-banners zijn in trek. Bij particulieren gaat de verkoop van foto’s op canvas hard, vooral rond Moederdag en kerst. Verder zijn gepersonaliseerde mokken (met tekst) populair. “Definitief doorgebroken is je foto afdrukken op aluminium. Dat is echt mainstream geworden”, constateert Haan. Sinds begin maart valt de groei van corona-gerelateerde producten op, zoals vloerstickers en buttons waarmee winkeliers en horecazaken aandacht vestigen op de anderhalve meter afstand.

Reclameland voorziet verdere groei, zeker als straks de evenementenbranche weer gaat draaien. Om voorbereid te zijn heeft de online drukker een nieuwe productiehal van 25.000 vierkante meter in gebruik genomen. Daarmee komt het totale bedrijfsoppervlak op 35.000 vierkante meter. Reclameland kan zo komende jaren meer grote orders in korte tijd verwerken en verder groeien.

Spandoeken van 5 meter
Voor deze nieuwe hal zijn verscheidene hightech machines aangeschaft, waardoor het bedrijf niet alleen sneller kan werken, maar ook het assortiment uitbreidt. “We zijn bijvoorbeeld in staat om spandoeken van 5 meter in plaats van 2,5 meter breed te bedrukken, ook dubbelzijdig. En we kunnen een groter volume vlaggen drukken. Verder hebben we dit jaar een shirt-pers van ruim 500.000 euro geïnstalleerd die 180 unieke shirts, polo’s of sweaters per uur kan bedrukken. Zo’n machine, met die snelheid, staat nog nergens in de Benelux.”

De eerste vijf maanden van 2020 heeft corona een duidelijke impact op Reclameland. Vooral kort na het uitbreken van het virus viel een deel van de omzet weg. In de derde week van maart, het dieptepunt, kelderde de omzet met meer dan 50 procent. Daarna ontstond juist veel vraag naar anderhalvemeterproducten, zoals stickers, buttons, en rollup-banners die als afscheiding werden gebruikt door horeca en retail.

Over Reclameland
Reclameland in het Groningse Westerbroek is de snelst groeiende online drukkerij in Nederland. De drukkerij is in 2008 opgericht door de Groningse ondernemer Wouter Haan (44) en bekleedt sinds 2015 de nummer twee positie in de markt. Reclameland onderscheidt zich door alle drukwerk in eigen huis te produceren. De klant heeft haar spullen de volgende dag in huis of op de zaak. Reclameland boekte vorig jaar een omzet van €23 miljoen. De online drukkerij heeft inclusief oproepkrachten zo’n 180 werknemers. Er staan ruim 500.000 klanten ingeschreven. Per jaar drukt de onderneming meer dan 50 miljoen flyers voor zowel bedrijven als particulieren. Naast flyers levert Reclameland onder andere briefpapier, stickers, visitekaartjes en enveloppen. Reclameland valt onder moederbedrijf Simian.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht