Geplaatst door LinkedIn

Online supermarkt Picnic voert LinkedIn top 10 startups aan

Amsterdam, 22 september – Ook dit jaar publiceert LinkedIn’s nieuwsredactie de top 10 Nederlandse startups. De lijst geeft een overzicht van snelgroeiende, jonge bedrijven die zich dit jaar ook nog eens staande wisten te houden in economisch uitdagende tijden. De lijst wordt aangevoerd door online supermarkt Picnic, gevolgd door e-mobility startups felyx (shared e-scooters) en Dott (shared e-bikes en e-steps).

“De ondernemingen op de top startups-lijst vormen een weerspiegeling van hoe onze wereld en ons werken veranderd is,” aldus Pieter Cranenbroek, redacteur bij LinkedIn Nieuws. “We zien een verschuiving naar een gedigitaliseerde economie met diensten die veelal online worden verleend. De meerderheid van de startups uit de top 10 is relevanter dan ooit omdat ze – ondanks de crisis – vanwege hun digitale karakter werkzaamheden hebben kunnen voortzetten of zelfs hebben kunnen uitbreiden.”

De Top 10 Startups van Nederland
De lijst is samengesteld op basis van een combinatie van factoren als personeelsgroei, interesse in en interactie met het bedrijf, betrokkenheid bij werknemers en de mogelijkheid om het beste talent aan te trekken. Hiervoor is gebruik gemaakt van LinkedIn-data van het platform. Dit jaar is er specifiek gekeken naar de periode januari-juli 2020. Hieronder vind je de volledige top 10:

Bedrijf Hoofdkantoor Industrie Dienst

1 Picnic Amsterdam voedingssector online supermarkt
2 felyx Amsterdam transport shared e-scooters
3 Dott Amsterdam transport shared e-bikes en e-steps
4 Otrium Amsterdam e-commerce online designer outlet
5 Crisp Amsterdam voedingssector online supermarkt
6 Lumicks Amsterdam biotech hightech wetenschappelijke instrumenten
7 Bynder Amsterdam IT platform voor digitaal bestandsbeheer
8 Zivver Amsterdam IT veilige e-mail en bestandsoverdracht
9 BUX Amsterdam financiële dienst app voor commissievrij beleggen
10 3D Hubs Amsterdam industriële techniek online platform voor on demand netwerk van 3D productie

Picnic: vijf jaar groei in vijf weken
Met mensen die het eerste halfjaar van 2020 meer tijd thuis en online hebben doorgebracht vanwege Covid-19, weerspiegelen veel van de Top Startups van dit jaar de behoeften van die virtuele levens. Dat gold ook voor Picnic, de online supermarkt die uitsluitend aan huis bezorgt en geen fysieke winkels heeft. Waar Picnic vorig jaar nog de derde plek bezette van de Top 10 Startups, staan zij nu dus bovenaan. Dat komt onder meer doordat de vraag naar aan huis bezorgde boodschappen explodeerde door de coronacrisis. Het bedrijf telt nu zo’n 300.000 klanten en ruim 5000 medewerkers.

Volgens mede-oprichter Michiel Muller bracht corona het online boodschappen doen in een stroomversnelling: “Wat deskundigen voorspelden dat misschien in vijf jaar zou gebeuren, gebeurde nu in vijf weken. Voor veel mensen was het belangrijker dan ooit om boodschappen thuis te laten bezorgen. Daardoor leerden ze ons kennen en ervaarden ze hoeveel tijd ze over houden. Dat in combinatie met gratis thuisbezorging zorgt ervoor dat veel mensen niet meer anders willen.’’