Geplaatst door Oracle

Oracle breidt zelfsturende mogelijkheden van het Oracle Cloud Platform uit

Utrecht, 14 februari 2018 – Thomas Kurian, president product development, liet tijdens Oracle CloudWorld in New York de nieuwste ontwikkelingen binnen het Oracle Cloud Platform zien. Oracle breidt de autonome diensten van zijn Oracle Cloud Platform uit buiten de Oracle Autonomous Database. Daarmee worden alle diensten van dit platform zelfsturend, zelfbeveiligend en zelfherstellend. Met zijn uitgebreide reeks van autonome diensten zet Oracle een nieuwe norm op het gebied van autonome cloudfunctionaliteit. Oracle maakt voor deze geavanceerde diensten gebruik van artificial intelligence en machine learning om bedrijven te helpen met het terugdringen van kosten en risico’s, het opvoeren van hun innovatietempo en het verkrijgen van voorspellende inzichten.

Bedrijven die inzetten op snelle innovatie hebben behoefte aan veilige, uitgebreide en geïntegreerde clouddiensten voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties en het hosten van hun meest veeleisende zakelijke workloads. Alleen de clouddiensten van Oracle zijn in staat om belangrijke beheertaken, zoals optimalisatie, hoge beschikbaarheid en veilige enterprise-IT-systemen te ondersteunen. Om het innovatietempo op te voeren en bij te dragen aan een slimmere besluitvorming biedt het Oracle Cloud Platform daarnaast nieuwe autonome mogelijkheden voor applicatieontwikkeling, mobile en bots, de integratie van applicaties en data, analytics en security en beheer.

“Automatisering vormt de sleutel tot de succesvolle IT-organisatie van morgen”, zegt Kurian. “Bij Oracle maken we dit realiteit. We verweven autonome mogelijkheden met de structuur van onze cloud om klanten te helpen met het beschermen van hun bedrijfssystemen en het creëren van het ultieme concurrentievoordeel met slimmere beslissingen op basis van realtime informatie.”

De autonome mogelijkheden van Oracle vormen een kernonderdeel van alle diensten van het Oracle Cloud Platform, zoals ’s werelds eerste autonome database, die tijdens Oracle OpenWorld werd onthuld. De Oracle Autonomous Database maakt gebruik van geavanceerde artificial intelligence en algoritmes voor machine learning om een einde te maken aan foutgevoelige menselijke tussenkomst en handmatige optimalisatie. Bedrijven kunnen daarmee profiteren van ongekende beschikbaarheid, prestaties en beveiliging tegen aanmerkelijk lagere kosten. Meerdere autonome database-diensten – elk afgestemd op een specifieke workload – komen beschikbaar in 2018, waaronder Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud Service voor analytics, Oracle Autonomous Database OLTP voor transactionele en gecombineerde workloads en Oracle Autonomous NoSQL Database voor snelle, grootschalige reads en writes.

Naast de Oracle Autonomous Database staat de beschikbaarheid van de autonome mogelijkheden van het Oracle Cloud Platform voor applicatieontwikkeling, mobile en bots, integratie, analytics, security en systeembeheer gepland voor de eerste helft van 2018. Alle diensten van het Oracle Cloud Platform maken gebruik van ingebouwde autonome mogelijkheden, zoals:

• Zelfsturende functionaliteit voor kostenbesparingen en verbeterde productiviteit: De diensten van het Oracle Cloud Platform maken een einde aan de noodzaak van menselijke tussenkomst bij de provisioning, beveiliging, monitoring, back-up- en herstelprocedures en probleemoplossing. Ze zijn in staat om zichzelf automatisch te upgraden en patchen en kunnen de rekenkracht en opslagcapaciteit zonder downtime uitbreiden.
  • Autonome beveiliging voor minder risico’s: De diensten zijn in staat om zichzelf te beschermen tegen aanvallen van buitenaf en kwaadwillende insiders. Ze installeren wanneer ze in bedrijf zijn automatisch beveiligingsupdates om bescherming te bieden tegen cyberaanvallen, en versleutelen automatisch alle data.
  • Autonoom herstel voor verbeterde beschikbaarheid: De diensten minimaliseren geplande downtime en bieden bescherming tegen ongeplande downtime.

Voorbeelden van de nieuwe autonome mogelijkheden die worden toegevoegd aan functiegebieden binnen overige delen van het Oracle Cloud Platform zijn:

Applicatieontwikkeling

• Geautomatiseerde updates over artifact discovery, dependency management en policy-based dependency verbeteren de codekwaliteit en productiviteit van developers
  • Geautomatiseerde identificatie en oplossing van beveiligingsproblemen via de CI/CD-pijplijn, wat securityrisico’s aanzienlijk vermindert
  • Geautomatiseerd genereren van code met single button deployment, wat snelle applicatieontwikkeling mogelijk maakt, zelfs door line-of-business-gebruikers

Mobile en bots

• Zelflerende chatbots die interactiepatronen en -voorkeuren observeren om veel voorkomende eindgebruikerstaken te automatiseren, wat tijd vrijmaakt voor taken die meer productiviteit vereisen
  • Ongecontroleerde smart bots maken gebruik van machine learning om te leren van gesprekken van gebruikers, wat leidt tot soepele, contextuele gesprekken
  • Geautomatiseerd, realtime cachen van API-calls naar het dichtstbijzijnde datacenter voor lage latency-responses op basis van de locatie van eindgebruikers

Integratie van applicaties en data

• Zelfdefiniërende integratiemogelijkheden automatiseren bedrijfsprocessen voor uiteenlopende SaaS-oplossingen en on-premise-applicaties
  • Zelfdefiniërende data-flows met geautomatiseerd creëren van pijplijnen voor data-lakes en datavoorbereiding voor het extraheren van data (streaming en batch)

Data-analyse

• Geautomatiseerde discovery en voorbereiding van data
  • Geautomatiseerde analyses met functionaliteit voor het visualiseren en in verhalen omzetten van de belangrijkste bevindingen, wat zorgt voor snellere realtime inzichten

Beveiliging en beheer

• Door machine learning gedreven analyses van gedrag van eindgebruikers en entiteiten om verdachte en kwaadwillende gebruikers automatisch te isoleren en elimineren
  • Preventieve beveiligingsmechanismen voor het onderscheppen van datalekken in repository’s met gestructureerde en ongestructureerde data
  • Unified data repository voor data over logs, performance, user experience en configuratie met toegepaste artificial intelligence en machine learning, wat een einde maakt aan de noodzaak van het instellen en beheren van metadata voor het monitoren van de prestaties en beveiliging, zoals drempelwaarden, de servertopologie en tekenen van inconsistente configuraties

Oracle toonde ook een Oracle Digital Assistant voor gebruikers om te interacteren in alle Oracle SaaS- en PaaS-diensten, waaronder analytics. Oracle Digital Assistant biedt gecentraliseerde verbindingen voor de gebruiker om te converseren in de CRM-, ERP-, HCM- en eigen applicaties van de gebruiker en business intelligence-data. De oplossing maakt gebruik van artificial intelligence om data slim te correleren en gebruikersgedrag te automatiseren. Een aantal mogelijkheden van de Oracle Digital Assistant:

• Integratie met spraakgestuurde devices, zoals Amazon Echo (Alexa), Apple Siri, Google Home en Speech, Harman Kardon (Cortana) en Microsoft Cortana
  • Diepgaande, op neurale netwerken gebaseerde machine-learning-algoritmen om de boodschap van de spraakgestuurde devices te verwerken en de input van de eindgebruiker te begrijpen en daarop actie te ondernemen
  • Slimme navigatie naar de bot met de kennis om de input van de eindgebruiker te verwerken
  • Diepgaande inzichten in gebruikersgedrag, context, voorkeuren en routines die de Oracle Digital Assistant gebruikt om namens de gebruiker zelflerend aanbevelingen te doen en te automatiseren in alle datasets

“Platform-as-a-Service is uitgegroeid tot een pijler van clouddiensten en stelt bedrijven in staat om hun flexibiliteit en innovatievermogen een boost te geven”, zegt Saurabh Sharma, principal analyst bij Ovum. “Met zijn nieuwe, op artificial intelligence en machine learning gebaseerde autonome PaaS-oplossing brengt Oracle productiviteitsverbeteringen, kostenbesparingen en foutreductie naar bedrijven die sneller willen innoveren. De autonome PaaS-mogelijkheden van het Oracle Cloud Platform stellen hen in staat om hun clouddiensten op te schalen, beveiligen, diagnosticeren, corrigeren en beschermen met back-ups.”

Aanvullende informatie

=/=/=/=/=/=

Over Oracle
De Oracle Cloud levert complete SaaS-applicatieomgevingen voor ERP, HCM en CX, plus best-in-class Platform as a Service (PaaS)- en Infrastructure as a Service (IaaS)-diensten vanuit datacenters in Amerika, Europa en Azië. Ga voor meer informatie over Oracle (NYSE: ORCL) naar http://cloud.oracle.com.

Handelsmerken
Oracle en Java zijn geregistreerde handelsmerken van Oracle en/of zijn dochterondernemingen. Andere namen zijn handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren.