De OV chipkaart als spaarkaart dankzij Buzzoek

Amsterdam, 9 juli 2014 –Vanaf vandaag is het niet meer mogelijk om met het openbaar vervoer in Nederland te reizen zonder OV chipkaart. Na de strippenkaart verdwijnt nu ook het papieren treinkaartje voorgoed uit de automaten en geldt de OV chipkaart als enige vervoersbewijs. Nederlands bedrijf Buzzoek tovert de OV chipkaart om in méér dan een vervoersbewijs alleen. Dankzij Buzzoek is het nu namelijk mogelijk om de OV chipkaart in te zetten als klantenkaart op verschillende locaties. Een win-win situatie voor de consument en de ondernemer en tevens een duurzaam alternatief voor de traditionele klantenkaart.
In 2009 werd de OV chipkaart geïntroduceerd in de trein en vrijwel direct verkozen tot het slechtste product van Nederland. Ook in de daaropvolgende jaren genoot de kaart een slechte reputatie, mede door negatieve aandacht in de media. Anno 2014 kan men er echter niet meer omheen: de OV chipkaart is here to stay. Het aantal kaarten zal de komende tijd naar verwachting zelfs flink toenemen.
Dankzij Buzzoek kunnen papieren stempelkaarten en plastic spaarkaarten vervangen worden door de OV chipkaart. Daar heeft de consument baat bij, aangezien overvolle portemonnees en vergeten kaarten tot de verleden tijd behoren. Ook de winkelier kan door Buzzoek flink besparen, want Nederland geeft momenteel per jaar ruim 100 miljoen uit aan productiekosten voor spaarkaarten. Door de OV chipkaart als klantenkaart te gebruiken worden deze uitgaven aan het laten vervaardigen van plastic pasjes die vaak ergens in een la verdwijnen en het milieu belasten overbodig.
De positieve impact die Buzzoek op het milieu heeft is aanzienlijk. De OV chipkaart als vervanging voor één papieren spaarkaart en één plastic spaarkaart op 14 miljoen OV chipkaarten in Nederland scheelt zo’n 77000 kg aan plastic. Dit staat gelijk aan een vrachtwagen vol plastic kaarten. Tevens scheelt dit ook 22500kg aan papier, het equivalent van een bulldozer vol papieren stempelkaarten. Op termijn zal dit alleen maar toenemen, aangezien de gemiddelde Nederlander zich trotse eigenaar mag noemen van zo’n 25 klantenkaarten.
Op Buzzoek locaties wordt het dit jaar nog mogelijk om het bespaarde bedrag aan een goed doel te doneren. Bij bijvoorbeeld €0.50 (kostprijs koffie) kan men een kind voor 25 dagen van schoon drinkwater voorzien door middel van waterzuiveringstabletten.
De OV chipkaart als spaarkaart, duurzame- en sociale oplossing voor zowel winkeliers als de consument is slechts het begin voor Buzzoek, stelt medeoprichter Renji John. Kansen voor het bedrijf zijn talrijk, bijvoorbeeld door de technologie in te zetten als betaalmiddel op evenementen of in de horeca.
Over Buzzoek
Buzzoek maakt contact tussen ondernemers en de consument makkelijk, betekenisvol en leuk. Doormiddel van NFC technologie transformeert Buzzoek bestaande kaarten in klantenkaarten voor verschillende locaties. Zo kunnen bijvoorbeeld de OV chipkaart, de bibliotheekpas en de Car2Go kaart de strijd aangaan met de traditionele klantenkaart. De winkelier bepaalt via een tablet een eigen loyalty programma en ontvangt wekelijkse rapportages met inzichten en data. De consument kan de Buzzoek app downloaden in de App Store of de Google Play Store om beloningen en Buzzoek locaties bij te houden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.