Papieren folder onverminderd populair in Nederland

Amersfoort, 6 februari 2020 – Nederlanders zijn gek op folders. 85% van de 858 ondervraagden vindt wel eens een folderpakket op de deurmat. 80% van alle ondervraagden leest deze folders ook. 60% zegt zelfs een (Ja-Ja) sticker op zijn brievenbus te willen plakken om folders te blijven ontvangen.
Q&A doet al vier jaar onderzoek naar het foldergebruik. De papieren reclamefolder blijkt de afgelopen jaren te zorgen voor de meeste aanloop naar fysieke winkels. 63% geeft aan dat de papieren folder een aankoop in een fysieke winkel stimuleert. Voor online folders is de stimulans om online of fysiek te kopen kleiner, maar dit percentage neemt de afgelopen vier jaar wel toe.
Het feit dat digitale folders altijd eerder beschikbaar zijn, zorgt ervoor dat de online reclamefolder de laatste jaren aan populariteit wint. 60% van de ondervraagden geeft aan de folder te lezen via de eigen website van de winkel en dit is daarmee het populairste kanaal voor de online folder. Ook websites en apps als spotta.nl en reclamefolder.nl worden online veel gebruikt.
Over het onderzoek
Q&A voerde een vooronderzoek uit onder 858 consumenten in voorbereiding op de Beste Folder Awards 2020. Dit jaar wordt deze verkiezing voor de achtste keer georganiseerd in opdracht van brancheorganisatie DDMA. Vanaf 13 februari 2020 kan de consument weer stemmen op zijn of haar favoriete folder. Ga voor meer informatie over de verkiezing naar folder.debestefolder.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.