Geplaatst door Pay.nl

Pay.nl is acquirer van Bancontact

Sinds januari is Pay.nl acquirer van Bancontact. Het stelt Pay.nl onder meer in staat haar klanten de meest gebruikte online betaalmethode van België rechtstreeks aan te bieden, zonder hierbij afhankelijk te zijn van derden. Hierdoor biedt Pay.nl ook nieuwe functionaliteiten aan zoals de Bancontact-app. “We zullen, naast collector van de gelden, door ook acquiring & processor te worden, een directe relatie met Bancontact opbouwen”, zo bevestigd Olaf Kok, general manager van Pay.nl, de directe samenwerking met Bancontact. “Dichter bij de bron kun je niet zitten, daardoor zijn we niet meer afhankelijk van derden. Innovatie oplossingen koppelen we zelf, zoals de QR-code en de APP.”

Directe koppeling tussen Pay.nl en betaalmethode Bancontact
Met de directe koppeling tussen Pay.nl en Bancontact verdwijnt er een schakel uit de keten. Nu Pay.nl zelf als acquiring processor kan optreden is het direct aangesloten op het Bancontact-netwerk en kan het daarbij dus zelf zorgdragen voor de stabiliteit van het betaalsysteem.

Mobiel betalen via Bancontact-app
Een ander voordeel van de directe relatie met Bancontact is dat Belgische klanten ook via de populaire Bancontact-app kunnen afrekenen. Consumenten maken daarbij gebruik van de QR-code, waardoor het verkoopproces sneller en eenvoudiger verloopt; zo hoeven klanten bij een Bancontact-transactie via de app geen kaartgegevens of vervaldatum meer in te voeren, en is ook verificatie via een reader niet meer noodzakelijk. “De eerste testresultaten laten zien dat dit leidt tot een hogere conversie voor de merchant”.

Functionele voordelen van rol als acquirer
De rol als acquiring processor biedt een aantal functionele voordelen voor de merchant. Refunden van Bancontact-transacties via Pay.nl is nu onbeperkt, daarnaast kan de merchant Bancontact-betalingen via de backoffice van Pay.nl opzoeken op basis van IBAN-nummers. Tot slot wordt in het vervolg bij Bancontact-transacties de bedrijfsnaam vermeldt in het rekeningoverzicht van de klant, in plaats van de mededeling ‘betaling inzake Pay.nl’. “Op het oog een nuance-verschil, maar door veel webwinkeliers toch als prettiger ervaren”.