Geplaatst door PayPal

PayPal lanceert Give at Checkout: consumenten kunnen micro-donaties geven aan goede doelen tijdens online aankopen

Amsterdam, 19 april 2022 – Vandaag lanceert PayPal de functie Give at Checkout in Nederland: een functie die consumenten de mogelijkheid biedt om €1 te doneren wanneer zij online aankopen doen met PayPal.

Nederlanders geven steeds guller aan goede doelen. Uit onderzoek van brancheorganisatie Goede Doelen Nederland blijkt in 2020 dat particulieren 6 procent meer hebben gedoneerd aan goede doelen dan het jaar ervoor. In totaal ontvingen goede doelen volgens het onderzoek 1.085 miljoen euro van particulieren.1

De manier waarop mensen doneren aan goede doelen verandert overigens continu. Veel goede doelen collecteren tegenwoordig digitaal waarbij met de pin of via een QR-code kan worden betaald.2 Daarnaast speelt gemak een grote rol, daarom wilt PayPal met Give At Checkout donoren zo laagdrempelig mogelijk maken. Het doneren van een klein bedrag tijdens het afrekenen is een simpele en doeltreffende manier voor consumenten om te doneren aan een goed doel. Sinds de lancering van Give at Checkout in andere landen in 2019 is er wereldwijd meer dan €48 miljoen gedoneerd via de functie.

“De trend om te doneren zit al enkele jaren in de lift. In 2021 groeide het aantal PayPal-gebruikers in Europa dat ten minste één donatie deed via ons platform met 20% ten opzichte van het voorgaande jaar”3, zegt Joachim Goyvaerts, directeur Benelux en Ierland bij PayPal. “Gezien de recente gebeurtenissen in Oekraïne is de vraag sterker dan ooit naar efficiënte oplossingen waarmee mensen op een gemakkelijke en soepele manier kunnen bijdragen aan de doelen waar zij het meest om geven. De introductie van de Give at Checkout-functie in Nederland biedt onze lokale gebruikers nog een extra mogelijkheid om mensen in nood gemakkelijk te steunen met een bijdrage.”

Hoe profiteren goede doelen van Give at Checkout?

Met Give at Checkout kunnen goede doelen hun donateursbestand laten groeien en meer fondsen werven. Deze goede doelen kunnen zich eenvoudig aanmelden via het PayPal Partner Fundraising Platform. Eenmaal ingeschreven worden ze vermeld in de PayPal-app en op de fondsenwervingssite van PayPal, waardoor het voor klanten gemakkelijk wordt om de goede doelen waar ze om geven te vinden en te steunen. Goede doelen betalen geen kosten voor donaties via Give at Checkout en het PayPal Partner Fundraising Platform, wat betekent dat elke ingezamelde cent hun missie ondersteunt.

Het Give at Check Out-programma van PayPal is in Nederland beschikbaar op zowel desktop als mobiel. Bij de lancering zijn twee bekende goede doelen te zien waaronder The Hunger Project en de Johan Cruyff Foundation.

PayPal-gebruikers hebben ook de mogelijkheid om hun favoriete goede doel in te stellen in hun PayPal-rekeningoverzicht, zodat elke keer als ze afrekenen ze hun favoriete goede doel meteen in de lijst zien staan en de optie hebben om €1 te doneren.

Nog meer opties voor goede doelen

Give at Checkout is een aanvulling op de lijst met hulpmiddelen waarmee goede doelen via PayPal fondsen kunnen werven. De volgende PayPal-functies helpen organisaties ook om hun doelen te bereiken:

• Mobiele donaties. Zelfs vóór de pandemie namen de mobiele en online donaties al voortdurend toe.4 De doneerknop van PayPal is daarom gemakkelijk te vinden en te gebruiken op een mobiel apparaat.
    • Doneerknop. Een liefdadigheidswebsite is niet de enige plek om de aandacht van een potentiële donateur te trekken. De PayPal-doneerknop komt met een QR-code die kan worden toegevoegd aan livestreams, virtuele evenementen en gedrukt fondsenwervingsmateriaal. De knop bevat ook een deelbare link die gemakkelijk kan worden toegevoegd aan e-mailcampagnes, sociale media en partnerwebsites.
    • Accepteren van terugkerende donaties. Opvolging van donateurs kan moeilijk, duur en gecompliceerd zijn. De doneerknop van PayPal helpt om donateurs de optie te geven terugkerende donaties in te stellen, wat handiger voor hen kan zijn en duurzamer voor organisaties.