PEXI geeft data en macht display advertising weer terug aan adverteerder!

De afgelopen jaren is er veel discussie geweest omtrent display advertising. Of het nu gaat om transparantie, impact, advertentie fraude of dataprotectie (van consument of adverteerder), display advertising blijft de gemoederen bezighouden.
De wonderlijke wereld van display advertising
Voor veel adverteerders is display advertising nog steeds een grote black-box waarbij de afhankelijkheid van externe techniek-partijen en bureaus steeds groter wordt. Als adverteerder zou je toch met 1 druk op de knop al je campagnes moeten kunnen inzien (impressies, creaties, viewability, uitgeleverde domeinen)? En kleine aanpassingen (prijswijziging, afbeelding vervangen, ect.) zouden toch binnen 5 minuten live moeten kunnen staan? Niets is echter minder waar. Door een complexe, vooral techniekgedreven keten is het proces intransparant, onbegrijpelijk en daarmee kostbaar geworden. Ondanks deze hoge kosten ben je als adverteerder volledig afhankelijk van andere partijen en zijn simpele zaken als data eigenaarschap niet gewaarborgd.
Alles in eigen beheer
PEXI biedt een totaaloplossing om merken en adverteerders minder afhankelijk te maken van bureaus en tech partijen, brengt de essentiële data in eigen beheer en zet daarmee de adverteerder weer in de driver seat.
In de basis is PEXI een adserver waarbij de adverteerder haar eigen campagnes weer gaat hosten vanuit haar eigen systeem. Hiermee wordt het hart van de campagne in eigen beheer gehaald, wat een aantal grote voordelen heeft. Alle campagnedata wordt eigendom van de adverteerder en resultaten kunnen eenvoudig worden ingezien middels een gebruiksvriendelijk dashboard. Een adverteerder kan direct zelf zien welke campagnes live staan, met welke uitingen en hoe deze presteren (van impressie tot en met ad verificatie). Ook kan creatie eenvoudig realtime worden vervangen zonder dat er inboekwerk, managementfee en performanceverlies aan te pas komt. Bureaus en techniekpartijen kunnen simpel inpluggen op een voor hun relevant onderdeel van de campagne. Maar door het hart van de campagne in eigen beheer te nemen creëert de adverteerder een situatie waarbij zij zelf ten alle tijden de controle behoudt over haar eigen campagnes, resultaten, data en bureaus!
In januari 2019 is Pexi in beta gestart voor een aantal internationale merken. Begin november zal Pexi beschikbaar zijn voor een select aantal nieuwe adverteerders.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.