Philips stijgt sterk op duurzaamheidsranglijst ‘Best Global Green Brands’ van Interbrand

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE:PHG, AEX:PHI) is de snelste stijger onder de technologiemerken op de jaarlijkse ranglijst met de 50 beste groene merken ter wereld van het toonaangevende merkadviesbureau Interbrand*. Philips is van de 23e naar de 14e plaats opgeklommen en noteert met die negen plaatsen winst de op één na sterkste stijging van alle andere merken.

Bij het uitbrengen van de lijst merkte Interbrand het volgende op: “Philips is in 2013/2014 uitgegroeid tot een van de meest gevierde internationale merken. Met de modernisering van de merkvisie en -identiteit bereidt Philips zich voor om door middel van innovatie elk jaar het leven van meer dan drie miljard mensen te verbeteren.”

“We zijn erg blij om zo’n significante stijging mee te maken in twee opeenvolgende jaren. Dat mogen we zien als een directe afspiegeling van onze inspanningen om duurzame innovatie te bevorderen”, aldus Henk de Bruin, hoofd van de afdeling Group Sustainability bij Philips. “Onze omzet uit Groene Producten bedroeg dit jaar meer dan de helft van de totale omzet, waarmee we laten zien dat onze prestaties op duurzaamheidsgebied hebben geleid tot een sterk vraagverhogend effect voor ons merk. Wij denken dat onze op de kringloopeconomie geïnspireerde bedrijfsmodellen, ons hergebruik van materialen en onze ontwerpbenadering ons een concurrentievoordeel bieden, waarbij we gelijktijdig de wereld duurzamer maken.”

“De prestaties van Philips als merk op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid komen zeker niet uit de lucht vallen”, aldus Patrick Stal, algemeen directeur van Interbrand Amsterdam. We zien dat het publiek wereldwijd deze prestaties steeds meer opmerkt en dit ook in belangrijke mate laat meewegen in hun perceptie van het merk. De tendens dat Philips in toenemende mate als ‘groen’ wordt gezien, zal zeker aanhouden naarmate het merk de wereld meer laat zien hoe sterk het presteert op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.”

Philips wordt internationaal gewaardeerd om zijn duurzaamheidsprestaties, getuige de onlangs toegekende onderscheidingen “Champion for Change” door Practice Greenhealth en “Energy Star Partner of the Year” van het Amerikaanse Environmental Protection Agency. Philips staat met een merkwaarde van USD 9,8 miljard als 40e genoteerd op de jaarlijkse Interbrand-ranglijst van de 100 grootste merken ter wereld.

Kijk voor meer informatie over de Interbrand-ranglijst ‘Best Global Green Brands’ op: www.bestglobalgreenbrands.com

*’Best Global Green Brands’-waardering door Interbrand:
Het door Interbrand opgestelde rapport ‘Best Global Green Brands 2014’ onderzoekt de mate waarin de milieupraktijken van een onderneming enerzijds en de perceptie van die praktijken onder consumenten anderzijds uiteenliggen. Bij het vaststellen van de 50 beste groene merken wereldwijd begint Interbrand met de 100 merken die zijn opgenomen in het Best Global Brands-rapport dat het bureau ook jaarlijks uitbrengt. Vervolgens voert Interbrand uitvoerig consumentenonderzoek uit naar de publieke perceptie van de duurzaamheidsmaatregelen van elk merk, en vergelijkt die met de door Deloitte aangeleverde cijfers over de milieugerelateerde duurzaamheidsprestaties (die op basis van publiekelijk beschikbare informatie tot stand zijn gekomen).