Geplaatst door Pitchezz

Pitchezz krikt inkomen freelance journalist op

LEIDEN – De nieuwe marktplaats voor diensten Pitchezz wil tobbende freelancejournalisten in Nederland aan een hoger inkomen helpen. Via de website kunnen ze makkelijker in contact komen met het groeiend aantal organisaties en bedrijven dat verhalen, persberichten, teksten en andere content nodig heeft. Andere ZZP’ers zien hun inkomsten nu al stijgen door hun diensten via Pitchezz aan te bieden.

Uit de ‘Monitor Freelancers en Media 2016’* die begin dit jaar in opdracht van diverse beroepsorganisaties voor journalisten werd opgesteld blijkt dat ruim 40 procent van de 5600 freelance journalisten in Nederland amper kan rondkomen. Vooral jonge freelance journalisten en fotografen leverden volgens het onderzoek fors aan inkomen in. Uit de Monitor blijkt ook dat steeds meer freelancers voor niet-journalistieke opdrachtgevers werken en dat is precies waar Pitchezz hen mee wil helpen.

Nu steeds meer merken en bedrijven zich toeleggen op contentmarketing, groeit de vraag naar journalisten en tekstschrijvers die blogs en advertorials, verhalen voor eigen magazines, teksten voor websites, folders, brieven en white papers kunnen schrijven. ,,Bedrijven en organisaties zijn op zoek naar mensen die content kunnen creëren en komen dan vaak bij journalisten uit,” zegt directeur Robert van der Laan van Sharp Blue Media, het bedrijf dat Pitchezz heeft opgezet. ,,Via ons platform kunnen zij hun inkomen verhogen. Wij doen de promotie en de reclame. Daardoor groeit het aantal diensten dat wordt afgenomen, groeit het platform en groeien de inkomsten van de ZZP’ers.”

Het innovatieve internetplatform is eigenlijk meer een Bol.com dan een marktplaats voor diensten van ZZP’ers. Pitchezz verkoopt tegen vaste prijzen diensten op allerlei gebieden, van lifestyle en gezondheid tot ICT, van financiën tot media. Iemand koopt een dienst en betaalt vooruit. Pas als die dienst naar tevredenheid geleverd is wordt er uitbetaald aan de freelancer. Pitchezz houdt een klein percentage in op die transactie. ,,Wij blijven ertussen zitten en lossen eventuele problemen op, waardoor er geen risico voor klanten is en verkopers zeker weten dat ze betaald krijgen. Voor de freelancers is het aanbieden van diensten gratis. Als ze goed werk leveren stijgen ze in de ranking. Zo helpen wij mensen via ons kanaal meer inkomen uit de markt te halen,” legt Van der Laan uit.

Volgens hem weten ZPP’ers op vele gebieden al een behoorlijk inkomen binnen te halen via het platform. De vraag naar journalistieke diensten en het maken van content overtreft momenteel echter het aanbod, wat kansen biedt voor freelance journalisten.

*Monitor Freelancers en Media 2016: https://www.villamedia.nl/artikel/40-procent-van-de-freelancers-kan-niet-tot-amper-rondkomen