Geplaatst door Previder

Previder verstevigt positie als groenste datacenter van Nederland

Hengelo, 10 oktober 2017 – Previder, leverancier van cloud- en managed IT-diensten, hecht veel belang aan duurzaamheid. Het bedrijf gebruikte de restwarmte uit een van zijn datacenters al voor de verwarming en koeling van het kantoorpand, maar in 2016 werd het bovendien het eerste Nederlandse datacenter met een eigen zonnepark. Om zijn duurzame positie te verstevigen stapte Previder dit jaar over op 100 procent donkergroene stroom, en verwacht in 2018 ook het tweede datacenter met zonnepanelen uit te rusten.

Jaarlijks wordt er in Nederland 120 miljard kWh aan stroom gebruikt. Datacenters zijn verantwoordelijk voor een klein percentage van dit verbruik, maar dit stijgt snel door de groeiende bezettingsgraad en de bouw van nieuwe datacenters. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, enerzijds om kosten te besparen, maar ook om de ‘carbon footprint’ van digitalisering te verlagen. Previder investeerde al vroeg in duurzaamheid. Zo kreeg het PDC1 datacenter bij de opening in 2013 een BREEAM ‘Excellent’ certificaat, een keurmerk voor duurzaamheid van gebouwen. Het was het eerste datacenter ter wereld dat deze hoge beoordeling van BREEAM kreeg. “Previder gebruikt 100 procent donkergroene stroom en de modernste technologie om het stroomverbruik te verminderen,” zegt Tim Timmerman, directeur van Previder. “Wij investeren steeds meer in Green IT en duurzaamheid. Onze datacenters behoren daarmee tot de groenste van Nederland.”

Donkergroene stroom en solarfarm
Previder gebruikt al sinds de opening van het eerste datacenter in 2010 groene stroom. In 2017 stapte Previder over op 100 procent donkergroene stroom, afkomstig van windmolens en zonnepanelen. In tegenstelling tot reguliere groene stroom wordt bij deze variant gegarandeerd dat de stroom ook daadwerkelijk duurzaam is opgewekt, en niet afkomstig is van handel in GVO’s. Standaard informeren energieleveranciers bedrijven nauwelijks over de feitelijke herkomst van elektriciteit, inclusief groene stroom.
Een jaar eerder werd het één van de Previder datacenters uitgerust met 1.272 zonnepanelen. Timmerman: “Wij willen voorop lopen wanneer het gaat om duurzame ICT. Dat doen we door 100 procent donkergroene stroom te gebruiken, maar ook door zelf zonne-energie op te wekken. We overwegen nu om ons tweede datacenter ook uit te rusten met zonnepanelen. Door het grotere oppervlak zou het dan gaan om ruim 2.500 zonnepanelen.”