Industry Wire

Geplaatst door Adhese Nederland

Programmatic page take over

Dat Nederland een innovatief land is weten we inmiddels allemaal en sinds vorige week komt daar weer een nieuw product bij wat toegevoegd kan worden aan het rijtje van meest innovatieve producten van de online advertentie wereld. De “programmatic page take-over”. Een lang gekoesterde wens van veel adverteerders en uitgevers is nu dan eindelijk officieel in productie gegaan, het mogelijk maken van de volledige page takeover via de programmatic kanalen. De setup is reeds succesvol getest in samenwerking met Havas Media, Michelin en [M]media.

Veiling model
Tot voor kort kon een page take-over uitsluitend bij de uitgevers direct ingekocht worden. Aangezien Nederland een programmatic land is, zochten adverteerders en uitgevers naar de mogelijkheid om alle posities van een pagina programmatic in te kopen, waarbij je de garantie krijgt ook alle posities te vullen. Dit is vrij complex in het huidige programmatic eco systeem met alle tussenliggende partijen. Adhese heeft hier een oplossing voor gevonden die het vanaf heden mogelijk maakt om gegarandeerd alle posities van de pagina programmatic in te kopen.

“Naast het technisch voor elkaar krijgen van deze complexiteit, hebben wij er ook voor gezorgd dat de programmatic page takeover eerlijk mee biedt in de veiling. Wij houden een normale veiling binnen de Adhese Gateway en kijken naar alle biedingen op alle posities op de pagina. Deze tellen we bij elkaar op en vergelijken de totale CPM met het bod van de programmatic page take-over. Hier geldt nog steeds dat de hoogste bieder wint, aldus Dennis Reimers van Adhese Nederland.”

APTO-XL
Adhese heeft hier in de samenwerking met Weborama Nederland een template ontwikkeld om de APTO te combineren met de overige advertentie posities op de pagina, zo biedt de APTO-XL template verschillende creatieve mogelijkheden. Deze template is dan ook bij Weborama te verkrijgen.

Raymond Merks, Business Development Manager bij Weborama Nederland: “Al jaren is hier vraag naar vanuit brands die nooit naast andere concurrerende brands op dezelfde pagina willen staan. Met normale programmatic inkoop is dat niet te garanderen, maar met de APTO XL is dit probleem er niet meer. Nu alle beschikbare posities op de website door de adverteerder in te vullen zijn kun je animaties synchroniseren of bijvoorbeeld video laten doorspelen van positie naar positie. Het is voor bezoeker zo onmogelijk om de adverteerder te missen en daarnaast is viewability van alle formaten samen, en viewthrough rates van video hoger dan bij de normale APTO.”

Beschikbaarheid
Afgelopen week heeft de eerste programmatic page take-over gelopen op de verschillende automotive websites van [M]media. Havas Nederland had de primeur om deze voor Michelin te testen.

Rik Boin van Havas Media: “De effectiviteit en impact van de posities neemt toe wanneer deze gecombineerd worden, daarnaast maakt het een hogere mate van creativiteit mogelijk die daarmee weer leidt tot meer interactie. Wij zijn dan ook blij dat Adhese en Weborama door blijven ontwikkelen en de programmatic take-over vraag van een passend innovatief antwoord hebben voorzien”.

De programmatic page take-over maakt gebruik van een standaard Header Bidding setup en heeft enkele aanpassingen nodig binnen de ad server van de uitgever. De programmatic page take-over wordt ingericht op de hoogste prioriteit binnen de ad server (sponsorship) om te kunnen garanderen dat alle posities gevuld kunnen worden vanuit één adverteerder. Tot dusverre heeft [M]media deze setup al ingericht en zullen wij de aankomende weken andere uitgevers benaderen voor de technische implementatie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht