Industry Wire

Geplaatst door Talpa

Radio versterkt herkenbaarheid soundlogo’s

Nieuw onderzoek van Talpa Media, TAMBR en Unravel Research toont dat radioluisteraars merken beter herkennen én minder verwarren.

Adverteren op de radio werkt. Uit de nieuwste Soundlogo Asset Test van Talpa Media, TAMBR en Unravel Research blijkt dat radioluisteraars audiologo’s aanzienlijk beter herkennen en correct koppelen aan het juiste merk dan niet-luisteraars. Radiocampagnes dragen zo direct bij aan sterkere, onderscheidende merkassociaties.

Radioluisteraars herkennen vaker het juiste merk

In het onderzoek werden twintig bekende Nederlandse soundlogo’s getest onder 300 respondenten. Na het horen van elk logo gaven deelnemers aan welke merken hen te binnen schoten. Daaruit blijkt een duidelijk patroon: frequente radioluisteraars herkennen soundlogo’s beduidend beter dan mensen die zelden of nooit naar radio luisteren. Zo koppelen radioluisteraars het soundlogo gemiddeld 28% vaker aan het juiste merk, en maken zij aanzienlijk minder verwarringen met concurrerende merken. Vooral merken die actief zijn met radiocampagnes (zoals KPN, DA en Maggi) profiteren van deze versterkte herkenning.

Radio bewijst opnieuw zijn kracht

Volgens Tom van Bommel, neuromarketingexpert bij Unravel Research, onderstreept het onderzoek hoe effectief radio is in het verhogen van merkherkenning: “Radio is niet zomaar een extra kanaal om in je mediamix te prikken, maar juist op radio leidt het herhaaldelijk horen van een soundlogo dat het dieper in het geheugen wordt opgeslagen. In onze eerdere hersenonderzoeken zien we daarvoor een verklaring: op radio is de focus eenduidiger op wat je hoort, terwijl visuele reclame meer afleiding bevat. Het leuke is dat je radiocampagne daardoor de andere middelen ook weer ondersteunt. Wanneer je radio benut om de herkenbaarheid van je soundlogo te versnellen, dan hebben je TV en online video campagnes daar dus ook weer plezier van.”

Tom van Bommel vervolgt: “En we zien uiterst consistent dat gebruikers van een merk een veel sterkere associatie hebben tussen een soundlogo en hun merk. Ze koppelen het vaker correct aan hun merk, en minder vaak aan concurrenten. Dit geeft aan dat soundlogo’s ook een grote rol kunnen spelen op het gebied van gewoonte, loyalty en repeat purchase.”

Innovatief, evidence-based brand asset onderzoek

De Soundlogo Asset Test is een gezamenlijk initiatief van Talpa Media, TAMBR en Unravel Research, en vormt een doorlopende meetreeks naar de impact van Sonic Branding in Nederland. De maandelijkse meting combineert gedragswetenschap, neuromarketing en AI-analyse. Met deze aanpak worden twee kern-KPI’s van merkherkenning inzichtelijk gemaakt: Fame: het percentage mensen dat het soundlogo spontaan aan het juiste merk koppelt en Uniqueness: de mate waarin het logo exclusief aan dat merk wordt toegeschreven, zonder verwarring met concurrenten. Dankzij deze evidence-based meetmethode krijgen merken concrete handvatten om hun merkgeluid te optimaliseren, de effectiviteit van hun media inzet wetenschappelijk te onderbouwen en hun Sonic Branding nog herkenbaarder en onderscheidender te maken.

Wij zijn Talpa Media: Talpa Media is hét open medianetwerk van Nederland. Met iconische merken en toonaangevende partners staan we midden in het leven van de consument – van Formule 1 tot Hart van Nederland en van LINDA. tot Radio 538. Wij geloven dat campagnes meer moeten doen dan alleen bereik opleveren. Daarom verbinden we de kracht van audio en video met creatieve integraties, digitale innovatie en slimme data. Zo maken we communicatie persoonlijker, relevanter en aantoonbaar waardevoller.

Of je nu gaat voor massabereik, slimme targeting of creatieve partnerships: bij Talpa Media vind je oplossingen die werken.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht