Industry Wire

Red Carpets lanceert app: KPI-Dashboard

Big Data is een hot topic. Data is er vandaag in overvloed, er wordt vaak en veel gemeten, en er circuleren vandaag de dag tientallen rapportages – soms meer dan honderd- door een organisatie. Business Intelligence is booming. Red Carpets lanceert een KPI-Dashboard waarin visueel een compact de belangrijkste key performance indicators (kpi’s) van een organisatie worden weergegeven. En waarin customer insights ongefilterd kunnen worden gerapporteerd aan het management.

What counts, can not always be counted

Arjen Vaalburg van Red Carpets: ‘Bedrijven en organisaties leiden zo langzamerhand aan ‘infobesitas’. Door de hoeveelheid data is er geen overzicht op de plek waar dat juist belangrijk is: het management. En KPI’s zijn uiteraard op zichzelf belangrijk, maar meer dan ooit zijn customer insights van belang als sturingsinformatie – en een belangrijke bron voor ontwikkeling en verbetering van producten, en  de dienstverlening eromheen. Daar geeft het KPI-Dashboard een antwoord op.

Verschillende aspecten van het KPI Dashboard zijn op zichzelf niet innovatief: real time meetgegevens, filteren op deelgebieden, altijd en overal op pc, mac en tablet te raadplegen. Nieuw zijn de compacte, grafische vormgeving en de combinatie met een Customer Insights Tool waarmee sales- en front office medewerkers klantinzichten kunnen vastleggen en die direct, rechtstreeks in het dashboard worden weergeven.

Minder = meer

Eenvoud is een sleutelwoord voor de app: geen complexe ICT trajecten, alles vanuit een tablet in te richten en aan te passen en vooral: overzicht. Het KPI dashboard helpt om de grote stroom gegevens behapbaar en snel beschikbaar te maken. Arjen Vaalburg van Red Carpets: ‘We willen graag de overload aan informatie zo compact en toegankelijk mogelijk maken en die via de app altijd onder handbereik is. En alleen dat rapporteren wat er op dat moment écht toe doet, real-time, in een visueel aantrekkelijke vorm’.

De app is ontwikkeld vanuit de praktijkervaringen bij opdrachtgevers. Arjen: “Organisaties willen fact based beslissingen kunnen nemen en snel kunnen reageren op gebeurtenissen in de markt en rondom hun merk. Vaak is er verdieping en inzicht nodig in de klantbeleving bij bijvoorbeeld een verandering in het aanbod, activiteit van de concurrentie of calamiteit: Hoe denken onze klanten erover, wat is de impact? Traditioneel moet ICT hiervoor aan de slag, die met andere, vaak langlopende projecten bezig zijn. Even snel een onderzoek of pilot opzetten en een toetsing bij de klant voordat een besluit moet worden genomen is er dan niet bij.  Uniek in de markt: dat kan de manager met deze tool nu zelf. De resultaten worden uiteraard weer real time in het KPI-Dashboard getoond.”

What you get, is not always what you see.

Een ander punt: de vele rapportages die over de e-mail heen en weer vliegen, worden maar matig of slecht gelezen. Het samenbrengen in één omgeving van deelrapportages helpt uiteraard. Daarnaast is het delen van het gehele dashboard (of een selectie eruit ) erg gemakkelijk, waarmee draagvlak voor de KPI’s en het klantinzicht groeit. Interessant daarbij is de tracking van het gebruik. De verantwoordelijke ziet wie, wanneer en hoe vaak het KPI-Dashboard bekijkt. Als iemand dat niet of nauwelijks doet, is er blijkbaar wat aan de hand en kan naar de oorzaak gekeken worden. Met behulp van analytics op blader- en klikgedrag, kan de inrichting van het dashboard door de opdrachtgever verder worden geoptimaliseerd.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht