Industry Wire

Geplaatst door Film- en animatiestudio REDRUM


REDRUM samenwerkingspartner voor BBC Earth Experience


Vorige week verscheen het officiële persbericht vanuit de BBC over de lancering van de Earth Experience. Een immense attractie waarbij de bezoeker door metershoge visuals aan de hand wordt genomen om de diversiteit van de natuur te beleven van zeven continenten. Gebaseerd op de succesvolle BBC serie Seven Worlds, One planet, verteld door Sir David Attenborough en in maart 2023 te beleven in London kent deze Britse productie ook een Nederlands tintje. Voor de realisering van de visuals werden Tinker Imagineers en REDRUM film- en animatiebureau betrokken. Die laatste partij, heeft speciaal voor dit project een nieuwe werkwijze ontwikkeld.

Paleis het Loo, Beeld en Geluid, Naturalis en het Nederlands Openlucht Museum, zomaar wat namen die het portfolio van REDRUM vullen. Niet heel gek dat Tinker Imagineers, die de BBC Experience heeft ontworpen, de hulp van REDRUM heeft ingeschakeld bij het realiseren van dit grootse project. “We werken altijd al graag samen met Tinker, maar toen deze aanvraag binnenkwam waren we nog gemotiveerder om de pitch te winnen. Impact projecten zijn namelijk onze tweede liefde, naast het werken voor musea en experiences”, zegt Carlijn Pluijmakers – Emmen. “Dat we hiermee kunnen laten zien hoe belangrijk en waardevol de aarde is, vinden we prachtig.”

3D Live editing
Een experience van deze omvang is al een uitdaging op zich, de toevoeging van audiovisuele content maakt het nog een stuk complexer. De verschillende verhalen en angles die te zien zijn in de experience vullen elkaar aan maar moeten ook opzichzelfstaand kloppen. ‘Je kunt je voorstellen dat als je materiaal op deze schaal wil projecteren, monteren en terugkijken, dat daar enorm veel tijd mee gemoeid gaat. Om te voorkomen dat we maandenlang met z’n allen naar een vollopend render balkje zouden kijken, hebben we een nieuwe werkwijze ontwikkeld om de montage vloeiend te laten verlopen,’ vertelt Christiaan Kuipers, mede-eigenaar van REDRUM. ‘Real time 3D editing, waarbij we de output van de edit via een game-engine hebben nagebouwd.’

Deze constructie maakt het mogelijk voor de regisseur en betrokkenen om direct de montage keuzes te zien in de 3D omgeving van de experience. De game setup kan in zijn geheel geëxporteerd worden naar VR brillen waardoor de inhoudelijke keuzes direct kunnen worden beleefd zoals toekomstige bezoekers dat zullen doen. ”Deze cross-over edit aanpak die we nu ontwikkeld hebben met deze experience gaat zeker helpen bij toekomstige projecten. Enorme rendertijd en feedback rondes worden bespaard waarmee er meer tijd en geld overblijft voor de creatieve invulling van een experience. En dat is toch wat we het liefste doen, creatief bezig zijn’, sluit Christiaan af.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht