Regen vermindert aanschaf tuinmeubelen

ARNHEM, 16 mei 2014 – Na een enorme piek tijdens het zomerse begin van het voorjaar, heeft de aanhoudende regen de vraag naar tuinmeubelen flink doen dalen. Beslist.nl, het grootste online winkelcentrum van Nederland, deed onderzoek naar het moment waarop deze seizoensproducten het meest worden verkocht. Binnen deze onderzoeksdata en trendcijfers zag beslist.nl de vraag naar tuinmeubelen in korte tijd met bijna 90% afnemen.
Weersgevoelig
Eind maart, toen er zelfs enkele temperatuurrecords sneuvelden, ging Nederland nog massaal op zoek naar nieuw tuinmeubilair. Nu de temperatuur een langere periode ver onder het seizoensgemiddelde ligt, lijken veel mensen te wachten met het zomerklaar maken van hun tuin.
Zonuren het belangrijkste
Opvallend is dat zowel de temperatuur als de regen, maar vooral het aantal zonuren de meest directe relatie heeft met de vraag naar tuinmeubelen. Verkopers van regenwerende producten zullen het daarentegen een stuk zonniger inzien. De vraag naar paraplu’s en regenjassen vertienvoudigde tijdens de periode dat de zonuren minimaal waren.
Onderzoeksmethode
Beslist.nl, het online winkelcentrum dat maandelijks ongeveer zes miljoen bezoekers ontvangt, analyseerde het zoekgedrag van shoppers op pagina’s met buitenproducten. Om een relatie te kunnen leggen tussen het online shopgedrag en de weersomstandigheden, werden de bezoekersstatistieken van de eerste maanden van 2014 naast de weergegevens van het KNMI gelegd. Hierbij werd gekeken naar het aantal zonuren, de temperaratuur en de hoeveelheid neerslag.
Bekijk de onderzoeksresultaten.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.