Een reis boeken door middel van crowdsourcing

De nieuwe Nederlandse startup Voyando.nl probeert de manier waarop we reizen uitzoeken en boeken te veranderen door het gebruik van de ‘crowd’.
Voyando verbindt reizigers met een wereldwijd netwerk van reisexperts om zo de frustratie en stress van het uitzoeken van een reis op internet weg te nemen. “Het kost veel tijd om een reis uit te zoeken met het overweldigende aanbod op het web”, aldus oprichter Bart Kappenburg. Het idee ontstond uit persoonlijke frustratie. Kappenburg: “Vaak heb ik maar een paar wensen. Bijvoorbeeld: kindvriendelijk, een viersterren hotel en niet te ver vliegen. Hoe start je dan een zoektocht?”
Uit onderzoek van The Atmosphere Research Group blijkt dat een online shopper gemiddeld 22 reissites bezoekt alvorens een keus te maken. Per site bezoeken ze gemiddeld 10 pagina’s aldus Adobe Digital.
Kappenburg: “Om terug te komen op mijn voorbeeld, met deze voorkeuren duurt een zoektocht al gauw vele uren. Laat staan dat als je een keus hebt gemaakt je altijd nog afvraagt of dit de beste prijs is en of er dus niet een betere deal te vinden was.” Daarnaast zijn de prijzen die getoond worden vaak van tijdelijke aard. “Een dag later kan de aanbieding zijn vervallen of is de prijs ineens met 50% gestegen”, aldus Kappenburg.
Op Voyando vult de reiziger een lijst met voorkeuren in, geeft aan hoeveel hij of zij over heeft voor het beste advies en noemt een termijn waarbinnen de voorstellen er moeten zijn. Kappenburg: ,,Voor een simpele vliegreis geef je bijvoorbeeld 5 euro beloning, voor een complexe reis 50 euro. De experts gaan aan het werk en je kiest tenslotte welk voorstel je het beste past. Allemaal zonder de stress van het uitzoeken of de onzekerheid over de prijs.” De experts geven een gedetailleerde omschrijving en boekingsinstructie van de reis zodat de consument deze aan de hand hiervan zelf gemakkelijk kan boeken.
Ook voor vastomlijnde plannen is Voyando geschikt. “We hebben experts die bijvoorbeeld erg goed zijn in het vinden van de beste deal voor een vlucht”, aldus Kappenburg. “Dit zijn experts die weten dat vliegen op dinsdag voordeliger is dan bijvoorbeeld op maandag op een bepaalde route. Of dat vliegen via een bepaalde tussenstop honderden euro’s bespaart. De gemiddelde consument heeft geen weet van deze ‘truukjes’ maar via ons is dit ineens voor iedereen bereikbaar.”
Iedereen kan expert worden op voyando.nl. Kappenburg: “Iedereen heeft wel ergens verstand van qua bestemming of is goed in het vinden van goeie deals op het web”. De expert met het beste advies verdient de beloning, minus een commissie voor voyando, die de reiziger heeft uitgeloofd. “In onze testfase zaten de actievere experts op ruim 50 euro per uur aan verdiensten. Lijkt me een mooie bijverdienste voor bijvoorbeeld een handige student”
Ook professionele experts zoals reisbureaus zijn actief op de site. Traditionele reisbureaus kunnen zo hun kennis van hun medewerkers inzetten en ook nog marge en provisie op de reizen verdienen via Voyando. “Daarbij kan dit ook weer voordeel opleveren voor de consument. De professionele partijen hebben vaak toegang tot systemen waar de ‘gewone’ consument niet in kan kijken en dit levert soms mooie prijsvoordelen op”, denkt Kappenburg.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.