Geplaatst door Copywritings

Een remote team aansturen: een droom of nachtmerrie?

Uit recent onderzoek blijkt dat het grootste deel van de Europese werknemers, waaronder de Nederlandse (56%), niet geïnteresseerd is in een gedeeltelijke terugkeer naar kantoor en liever volledig op afstand blijft werken. Dit is een van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek dat keek naar de uitdagingen die bedrijven wereldwijd ondervinden bij het terug laten keren van werknemers naar kantoor in het tijdperk van hybride werken. Redenen hiervoor zijn flexibiliteit, lange reistijden, werk-privébalans en productiviteit. De vraag die hier naar boven komt, is of bedrijven moeten vasthouden aan het traditionele model van werken op kantoor of dat ze moeten overstappen naar een meer flexibele en hybride benadering met meer ruimte voor werken op afstand.

Sommige vakgebieden, zoals copywriting, lenen zich uitstekend voor het werken op afstand en grijpen dit principe met beide handen aan. Naast de vele voordelen van remote werken, brengt het aansturen van een team op afstand ook uitdagingen met zich mee voor de leidinggevenden. Ook volgens Givan Hieralal (links), co-founder van Copywritings, vereist het aansturen van een remote team vaardigheden en strategieën die verschillen van het managen van een team op locatie: “Een goede planning en het streven naar een gestroomlijnde communicatie door middel van geavanceerde tools staan bij ons centraal.”
Volgens een onderzoek naar de voor- en nadelen van remote werken van de Technische Universiteit van Lissabon, vormt communicatie dan ook een van de grootste uitdagingen, aangezien er vaak een gebrek is aan directe interactie tussen leidinggevenden en medewerkers. Dit kan leiden tot misverstanden en een gebrek aan betrokkenheid en motivatie bij medewerkers. Daarnaast kan het moeilijker zijn om de prestaties van werknemers op afstand te evalueren en te volgen, wat kan leiden tot problemen bij het meten van de productiviteit en het behalen van bedrijfsdoelen. Ook kan het gebrek aan sociale interactie op afstand ertoe leiden dat medewerkers zich geïsoleerd voelen en dat er minder teamgeest en samenwerking is.
In de praktijk lopen veel organisaties tegen zulke uitdagingen aan, maar deze nadelen wegen toch niet tegen de voordelen van remote werken. Copywritings gelooft dat het werken met een remote team een cruciale stap is om concurrerend te blijven in de snel veranderende digitale wereld: “We kunnen talent aantrekken van over de hele wereld en ons team is altijd up-to-date met de nieuwste trends en ontwikkelingen”, aldus Hieralal. Ook zit het volgens hem wel goed met de teamgeest binnen het bedrijf: “We houden regelmatig teammeetings om te checken of onze neuzen nog dezelfde kant op staan, en om elkaar op de hoogte te houden over onze werkzaamheden.”
Al met al kan werken op afstand dus een win-winsituatie zijn voor zowel medewerkers als leidinggevenden. Het is belangrijk voor bedrijven om een strategie te ontwikkelen die rekening houdt met de specifieke uitdagingen van remote werken en die gericht is op het opbouwen van een sterk en verbonden team op afstand.

Over Copywritings
Copywritings is een snelgroeiend copywriting bureau in Rotterdam met de ambitie om het nummer #1 copywriting bureau van Nederland te worden. Copywritings werkt met een team verspreid over de hele wereld, en schrijft dagelijks content voor diverse bedrijven. Ze leveren teksten en marketingdiensten aan toonaangevende bedrijven zoals Smeg, Eye Wise, en LifeGoods.