Geplaatst door Konica Minolta

Samenwerken in het kantoor van de toekomst

Amsterdam, 18 juli 2018 – Ons werk en onze werkplek veranderen nog steeds continu. Door nieuwe technologieën kunnen werkzaamheden efficiënter en makkelijker worden uitgevoerd. Ook wordt er niet meer alleen op kantoor gewerkt, maar ook thuis of onderweg. Eenvoudige taken worden overgenomen door slimme computers, maar medewerkers blijven de taken uitvoeren waar specifieke kennis of creativiteit voor nodig is. Ondanks de snelle ontwikkelingen op de werkvloer, blijft samenwerken dus belangrijk. Hoe ziet samenwerken er in de toekomst uit en hoe kan het kantoor blijven bijdragen aan betere resultaten? Xavier Biermez, Managing Director Konica Minolta Business Solutions Nederland en België zet drie belangrijke factoren voor een toekomstbestendig kantoor op een rij.

1. Maak eens ruimte
    Mensen willen tegenwoordig graag overal kunnen werken. Er zijn natuurlijk goede online tools beschikbaar om met elkaar aan documenten te werken en contact te onderhouden. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich minder vaak in kantoorpanden begeven. Dit is een prettige ontwikkeling voor veel werkgevers, aangezien kantoorruimte erg duur is – vooral in grote steden. Als medewerkers meer flexwerken, zijn er minder grote kantoorpanden nodig en worden hiermee kosten bespaard.

Onderzoeksbureau Gartner stelt dat de gemiddelde werknemer actief is in vijf informele teams met daarnaast losse individuele interacties. Samenwerken is dus nog steeds belangrijk en face-to-face contact helpt om een zo optimaal mogelijk eindresultaat te behalen. Hiervoor zijn grote open ruimten waar ze samen aan projecten kunnen werken belangrijk; het liefste met een flexibele inrichting. Bureaus staan nu vaak op een vaste plek, maar door hier flexibel mee om te gaan kan de werkplek worden aangepast aan de samenstelling van de teams. Ook afgesloten vergaderruimten zijn belangrijk voor brainstrom sessies en afspraken met klanten.

2. Samenwerken met apparaten
    Medewerkers werken niet meer alleen samen met andere medewerkers, maar ook met apparaten door middel van Artificial Intelligence (AI). De meeste AI-systemen die momenteel beschikbaar zijn, kunnen in twee categorieën worden onderverdeeld: ‘one-on-one’ en ‘platforms’. One-on-one richt zich op individuen, dit zijn AI-systemen zoals chatbots en persoonlijke assistenten. Deze one-on-one systemen lossen kleine dagelijkse problemen op of helpen met eenvoudige taken om tijd te besparen. Dit doen ze door bijvoorbeeld je agenda te beheren of te zoeken naar gunstige reistijden en prijzen wanneer je op reis moet voor werk. Daarnaast zijn er op maat gemaakte, hoogwaardige AI-platforms ontwikkeld voor complete bedrijven. Deze zijn ontworpen om met grote datasets te werken en informatie inzichtelijk te maken. Deze grotere platforms kunnen complexere taken uitvoeren zoals het automatiseren van de klantenservice.
  3. Netwerk slimmer
    Niet alleen samenwerken met eigen collega’s en systemen binnen de organisatie is belangrijk, maar ook samenwerken met andere bedrijven. We leven in een geglobaliseerde wereld. Als bedrijven, vooral startups, niet goed samenwerken met anderen, is het erg moeilijk om succes te boeken. Bovendien moeten partnerschappen wederzijds zijn en niet eenzijdig. Beide partijen moeten inbreng bieden en elkaars cultuur respecteren. De mogelijkheden om relaties op te bouwen en te netwerken zijn nog nooit zo spannend geweest. De nieuwste business apps gaan veel verder dan het online opbouwen en onderhouden van zakelijke netwerken, zoals LinkedIn al jaren doet. Er zijn nu apps die kunnen helpen met meer fundamentele zaken. Zo vertellen apps je wat de meest efficiënte plek is om elkaar te ontmoeten, wat de belangrijkste evenementen zijn om te netwerken en apps onthouden zelfs de namen van de mensen die je hebt ontmoet op een netwerkevent. Smartphones worden op deze manier een nog betere zakenpartner.

De scheidingslijn tussen de fysieke en digitale wereld vervaagt. De werkplek van de toekomst is een netwerk van mensen, sensoren en apparaten die samenwerken.

Over Konica Minolta Business Solutions Nederland BV
Konica Minolta Business Solutions Nederland BV is gevestigd in Amsterdam en een dochteronderneming van Konica Minolta Inc. in Tokio. Het maakt deel uit van de divisie Business Technologies van dit Japanse moederbedrijf.

Konica Minolta Business Solutions is dienstverlener op het vlak van ICT, documentgerelateerde processen en digitaal printen en blinkt uit in zakelijke adviesdiensten, implementatie- en beheerdiensten. In dit kader combineert het Optimized Print Services (OPS)-concept van Konica Minolta advies, hardware, softwareoplossingen en beheermogelijkheden die de bedrijfsprocessen van klanten (kosten)efficiënter maken. Om klanten optimaal te ondersteunen met krachtige en duurzame oplossingen investeert technologieleider Konica Minolta continu in R&D.

Met wereldwijd zo’n 43.300 werknemers (stand juni 2016) realiseerde Konica Minolta Inc. een netto-omzet van circa 7,8 miljard euro in het boekjaar 2015-2016.

Ga naar www.konicaminolta.nl en www.konicaminolta.eu voor meer informatie. In de Newsroom vindt u al het laatste nieuws van Konica Minolta. Verder kunt u in contact komen via Facebook of Twitter.

Termen en productnamen kunnen al dan niet (wettig) gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectievelijke eigenaars en worden hierbij erkend.