Geplaatst door Samsung

Samsung in top 5 meest waardevolle merken ter wereld

Schiphol, 20 oktober 2020 – Samsung heeft vandaag bekend gemaakt dat het de vijfde plek inneemt op de ranglijst van Best Global Brands 2020 van Interbrand, een wereldwijd merkadviesbureau, met de grootste merkwaarde ooit van 62,3 miljard dollar. Tevens riep zakentijdschrift Forbes het bedrijf uit tot ’s werelds beste werkgever van 2020.

Ondanks de zakelijke uitdagingen, als gevolg van COVID-19, zag Samsung de merkwaarde dit jaar met 2% stijgen van 61,1 miljard dollar in 2019 naar 62,3 miljard dollar in 2020. Samsung klom in drie jaar tijd naar de wereldwijde top vijf nadat het de zesde plaats bereikte op de lijst van Best Global Brands 2017.

De merkwaarde van Samsung is systematisch gegroeid sinds de start van de ranglijst in 2000, toen het nog de 43e plaats bezette. Vanaf het moment dat Samsung in 2012 de top tien bereikte met een negende plek, heeft het zijn gestage klim voortgezet en bereikte het de zesde plaats in 2017 en de vijfde plaats in 2020. De stijging op de ranglijst werd ondersteund door de voortdurende introductie van innovatieve producten en implementatie van brede marketingactiviteiten overal ter wereld.

“We zijn in 2000 begonnen op nummer 43 met een merkwaarde van 5,2 miljard dollar. Dit jaar staan we in de top 5 met een merkwaarde van 62,3 miljard dollar, wat een geweldige prestatie is”, aldus Menno van den Berg, President van Samsung Benelux. “We hadden een deze prestatie niet kunnen behalen zonder de steun van onze klanten over de hele wereld. Natuurlijk blijven we continue innoveren om zo ook onze wereldwijde status nog verder te verbeteren.”

Bepalende factoren merkwaarde
Volgens Interbrand waren de volgende factoren bepalend voor de groei van Samsung:

• Snelle reactie op COVID-19 via wereldwijde activiteiten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en geïntegreerde wereldwijde campagne;
  • Bedrijfsbrede activiteiten gericht op duurzame ontwikkeling;
  • Voortdurende introducties van innovatieve producten, waaronder Galaxy Fold, The Terrace en BESPOKE koelkast;
  • Systematische investeringen in de ontwikkeling van geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), 5G en Internet of Things (IoT).

In reactie op COVID-19 heeft Samsung meerdere donaties gedaan in verschillende landen op basis van specifieke behoeften. Daarnaast rolde het merk een succesvolle wereldwijde campagne uit met als boodschap ‘Get through this together’. Een campagne bestaande uit foto’s en verhalen van Samsung-gebruikers om mensen over de hele wereld op te vrolijken, kon op positieve feedback rekenen. De COVID-19-campagnes werden gelanceerd in combinatie met lopende CSR-campagnes en verschillende onderwijsprogramma’s, zoals Solve for Tomorrow, Smart School en Innovation Campus.

Samsungs inspanningen voor duurzaamheid binnen het hele bedrijf hebben ook bijgedragen aan een toename van de merkwaarde. Denk hierbij aan de milieuvriendelijke verpakkingen voor Samsung-tv’s en smartphonehoesjes van gerecycled materiaal.

Het waren vooral de voortdurende inspanningen om te innoveren, ondanks de uitdagingen als gevolg van COVID-19, die het bedrijf de vijfde plek opleverden.

Belangrijkste introducties en innovaties

• Op het gebied van mobiele communicatie heeft Samsung zijn leiderschap op de 5G-smartphonemarkt verstevigd. Voor generatie Z introduceerde het merk de Galaxy A-serie en implementeerde het marketingactiviteiten zoals de Awesome-campagne. Het innovatieve karakter van Samsung blijkt uit de introductie van nieuwe productcategorieën zoals de Galaxy Z Flip. Op het gebied van netwerkactiviteiten heeft Samsung zijn positie als leider op het gebied van 5G gevestigd door nieuwe markten aan te boren en partnerschappen uit te breiden met bedrijven in sleutelmarkten zoals de VS en Japan.
  • Samsung is toonaangevend in de tv-industrie en lanceerde geavanceerde producten passend bij nieuwe levensstijlen van de consument, zoals The Sero en The Terrace. Samsung blijft ook streven naar duurzaamheid en toegankelijkheid in dit segment. Bijvoorbeeld met producten geschikt voor mensen met een beperking of kleurenblindheid en milieuvriendelijke verpakkingen.
  • Op het gebied van huishoudelijk apparaten lanceerde Samsung de innovatieve BESPOKE-koelkast en de Grande AI-wasmachine en -droger.
  • In het IT-segment werd Samsung het eerste bedrijf ter wereld dat de EUV-gebaseerde DRAM produceert. Ook investeert het al jaren in HBM2E Flashbolt toegepast met AI, auto-onderdelen, IoT, AI en 5G. De toename in thuiswerkers leidde tot een groeiende vraag naar server- en clouddiensten en zal naar verwachting de verkoop van DRAM- en NAND-flashchips doen toenemen. In systeem LSI zette het bedrijf technologische innovatie en investeringen voort voor Exynos en ISOCELL, en versterkte het de samenwerking met belangrijke partners zoals Audi.

Interbrand evalueert de merkwaarde van bedrijven op basis van een uitgebreide analyse van meerdere factoren, waaronder financiele prestaties, merkinvloed op aankoop en merkconcurrentievermogen.