Industry Wire

SAP Social Contact Intelligence analyseert online meningen

’s-Hertogenbosch, 23 september 2013 – Veel klantgegevens staan verspreid in in- en externe systemen die onderling niet met elkaar zijn verbonden. Vooral de afdelingen verkoop en marketing hebben daardoor het probleem dat ze geen goed inzicht krijgen in het gedrag en de meningen van klanten. Hierdoor kunnen ze kansen mislopen om aanvullende producten en/of diensten te verkopen. Ze moeten afgaan op hun onderbuikgevoel om strategische beslissingen te nemen. Dankzij de lancering van SAP Social Contact Intelligence beschikken verkoop- en marketingafdelingen over een applicatie die sentimenten in social media analyseert.

Met Social Contact Intelligence kunnen organisaties beslissingen nemen op grond van feitenmateriaal. De software scant real-time wat er over het bedrijf wordt geschreven op zowel social media als het eigen bedrijfsnetwerk. De applicatie analyseert de sentimenten. Ook maakt de programmatuur een analyse van de onderlinge contacten tussen klanten en prospects. Dit levert waardevol materiaal op dat de marketeer kan importeren in zijn campagnemateriaal.

Effectieve marketingcampagnes
Marketeers kunnen met deze nieuwe oplossing van SAP zich een beter beeld vormen van de groep waarvoor een campagne is bedoeld. Bovendien kunnen zij de inhoud ervan beter afstemmen op behoeften en gevoelens van die groep. Medewerkers van de service- en onderhoudsdienst kunnen de applicatie gebruiken om na te gaan welke klachten er zoal worden geuit. Bovendien kunnen zij trends doorgeven aan de ontwerpafdeling om te voorkomen dat de fouten zich herhalen. Individuele klachten kunnen zij meteen afvangen door er proactief op te reageren.

Door het inzetten van Social Contact Intelligence kunnen bedrijven de winst verhogen en de kosten verlagen. Zo heeft HSE24, een van de grootste thuiswinkelorganisaties in Europa, de oplossing gebruikt om het aantal retouren drastisch terug te brengen. Eén procent minder retouren geeft immers al een kostenbesparing van honderdduizenden euro’s.

Vier applicaties
Social Contact Intelligence is onderdeel van SAP Customer Engagement Intelligence. Dit is een verzameling van de volgende vier applicaties, die gebaseerd zijn op de in-memory database SAP HANA:

  • Social Contact Intelligence: stelt organisaties in staat real-time inzicht te krijgen in sentimenten op sociale media en interne netwerken. Hierdoor kunnen zij de meest invloedrijke personen identificeren en nieuwe kansen creëren. Doordat zij de dienstverlening aan klanten kunnen verbeteren, stijgt de klantloyaliteit.
  • Audience Discovery and Targeting: helpt marketeers om informatie te analyseren om persoonlijk gericht campagnes te kunnen voeren. Hierdoor kunnen zij klanten categoriseren en prospects omzetten tot klanten.
  • Customer Value Intelligence: geeft verkoop- en marketingafdelingen inzicht in de waarde van klanten en maakt voorstellen voor cross- en upselling kansen.
  • Account Intelligence: een mobiele app die verkopers – die onderweg zijn – inzicht geeft in real-time klantgegevens.

Over SAP
Als marktleider in bedrijfssoftware helpt SAP (NYSE: SAP) kleine, middelgrote en grote bedrijven met de stroomlijning van hun bedrijfsvoering. De oplossingen van SAP stellen organisaties in staat aanzienlijke efficiencyverbeteringen te bereiken binnen hun toeleveringsketens en bedrijfsprocessen, waardoor ze de concurrentie voor kunnen blijven. Op dit moment gebruiken meer dan 248.500 klanten software van SAP om winstgevend te opereren en duurzaam te groeien. Meer informatie is beschikbaar op www.sap.com/netherlands.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht