Geplaatst door Stichting Young Business Award

Scherp vragenvuur voor miljoenwaardige scale-ups

Ineke Kooistra zei vorige week in de YBA-special van deze krant dat ze de 12 kandidaten van de Young Business Award alle succes gunt. Niettemin moeten ze allemaal keihard knokken voor een finaleplek. Deze week ervaren de (mede-)oprichters van Yobbers, Dyme en Dwarfs dit aan den lijve. Ze proberen uit alle macht aan te tonen dat zij de felbegeerde titel ‘Beste jonge onderneming van Nederland 2022’, mét de bijbehorende inveesteringspot van 1 miljoen euro, verdienen. Wie voegt zich bij GO Sharing en AmberScript, die al in de finale staan?

Yobbers helpt Nederlanders die in het buitenland willen werken aan een job in het land waar ze een tijd willen vertoeven. Deze ambitieuze globetrotters krijgen persoonlijke begeleiding vanaf het moment van inschrijven tot vertrek, en eenmaal aan het werk kunnen ze een beroep blijven doen op dit bedrijf. Die persoonlijke touch is heilig bij Yobbers.

,,De vraag is groot, we hebben ruim 200 aanmeldingen per dag”, zegt oprichter Casper Lemmen met enige trots. Juryvoorzitter Marco Aarnink slaat er echter niet steil van achterover. ,,Het groeit niet heel hard. Dus stel, je wint die 1 miljoen investeringspot, hoe word je de next unicorn?” Casper legt uit dat de corona-jaren de wind flink uit de zeilen heeft gehaald, maar dat het tij nu weer is gekeerd. ,,We hopen over twee jaar Europese dekking te hebben.” Mocht hij hebben gehoopt dat hij daarmee de moeilijkste vraag achter de rug had, dan werd hij door de andere juryleden al snel teleurgesteld.

Bouwen op vertrouwen
Ook tijdens het vraaggesprek met Joran Iedema, mede-oprichter van Dyme, is het regelmatig een dubbeltje op z’n kant. Dyme is een app waarmee de consument al zijn rekeningen kan koppelen. Vervolgens krijgt de consument inzichten in al zijn in- en uitgaven, plus tips voor besparingen. In het geval van verzekeringen, bijvoorbeeld, kan Dyme een besparing opleveren door namens de klant te onderhandelen of door de overstap naar een andere aanbieder aan te bevelen. Twee jaar geleden was de start van het bedrijf, inmiddels heeft Dyme 400.000 gebruikers in 3 landen.

Jurylid Ineke Kooistra vraagt zich meteen af hoe veilig deze app is. Een vraag die Joran bekend is, want hij somt zonder moeite op aan welke eisen de app voldoet, welke licenties hij heeft en op wat voor manieren hij is beveiligd. ,,Onze business is gebouwd op vertrouwen.” Daar valt geen speld tussen te krijgen; 1-0 voor Joran. Maar weet hij zijn voorsprong zodanig uit te breiden dat de jury hem simpelweg wel een finaleplek móet geven?

Risico’s en uitdagingen
Dwarfs koopt kleine, veelbelovende e-commerce bedrijven op die producten aanbieden via Bol.com en Amazon. Menig e-commerce-ondernemer heeft namelijk twee problemen: liquiditeit en cashflow. Dwarfs neemt deze bedrijven over en laten ze groeien. De gemiddelde groei in het eerste jaar na overname is 58%. Bij jurylid Carlo Ezinga rijst de vraag of de business van Dwarfs niet ontzettend veel risico’s kent. ,,Je bouwt een schuldpositie op of je verwatert in aandelen.” Volgens mede-oprichter Bas Urlings is het grootste risico ‘out of cash’ raken. ,,Maar we zien dat het geld relatief makkelijk op te halen is.”

Jurylid Marleen Evertsz vraagt zich af wat voor Dwarfs dan wél de uitdagingen zijn. Urlings zegt eerlijk dat dit het internationaal uitrollen van het bedrijf is. ,,Aankopen kan iedereen, maar het draait om verkoop.” De internationale uitrol van een bedrijf kan voor bedrijven juist de weg vrij maken naar een unicorn-status. Dus heeft Dwarfs het volgens de jury in zich om zo’n giant te worden?

Finale
Het moge helder zijn: de jury heeft haar messen scherp geslepen en een eventuele finaleplek komt ook deze 3 kandidaten niet aanwaaien. Wie zien we terug in de finale, op 12 juni, om daar te strijden om de felbegeerde titel en de investeringspot? Bekijk morgen om 17.00 uur de derde uitzending op RTL-Z (maandag te zien op Videoland).