Schoenenmerk Wolky start RFID source tagging met Nedap

Het Nederlandse schoenenmerk Wolky heeft besloten tot het aanbrengen van RFID labels bij de productie van haar schoenen. Hierbij wordt het Wolky barcode label op de doos vervangen door een Wolky barcode label met geïntegreerd Nedap RFID label. Er wordt gestart met een deel van het assortiment, maar het plan is om vanaf de Wolky wintercollectie 2014 alle artikelen te voorzien van RFID labels.
Snelle voorraadopname & correcties
De RFID labels kunnen in grote aantallen in korte tijd met Nedap RFID leesapparatuur worden uitgelezen in de logistieke keten en in de winkel. Hierdoor kunnen afwijkingen bij verzenden en ontvangen en verschillen tussen werkelijke en administratieve voorraad direct worden bepaald en gecorrigeerd. Dit leidt tot minder ‘nee’-verkoop, lagere voorraadkosten, minder derving en resulteert in hogere omzetten en betere marges.
De eerste Wolky reseller heeft RFID al met succes ingevoerd waarbij de RFID labels in de winkel worden aangebracht. Om de processen in de winkel te versnellen, kreeg het merk Wolky van deze retailer het verzoek om speciale RFID labels al bij de productie aan te brengen. Omdat het te verwachten is dat andere resellers ook RFID technologie zullen gaan toepassen, heeft Wolky besloten tot gefaseerde invoering van een standaard Wolky RFID label. Iedere Wolky reseller kan zo direct gebruik maken van de voordelen van RFID. Tevens gebruikt Wolky de RFID labels zelf om efficiency voordelen te realiseren in de eigen logistieke keten.
Verhoogde leverbetrouwbaarheid & klanttevredenheid
“Wij zoeken voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om de leverbetrouwbaarheid te verhogen en ook onze resellers in staat te stellen om hun klanten beter van dienst te zijn. Om deze reden en het verzoek van een van onze grote klanten om RFID labels bij de bron aan te brengen, hebben wij besloten tot het gefaseerd aanbrengen van RFID labels om zo een nieuwe standaard te zetten in de schoenenbranche,” aldus Anthony Diks, directeur van Wolky BV International.
Rob Schuurman, algemeen directeur bij Nedap Retail, “Wij zijn zeer verheugd dat Wolky BV International als groeiend schoenenmerk heeft besloten Nedap RFID labels bij de bron aan te brengen en de Nedap RFID oplossing voor snelle voorraadopname toe te passen. Merken vinden het vaak moeilijk om vooraf te bepalen welke voordelen RFID kan opleveren. Maar steeds meer retailers gaan RFID nu toepassen en vragen leveranciers producten aan te leveren die al voorzien zijn van een RFID label. Daarom wordt het voor steeds meer merken interessant om producten standaard van RFID labels te voorzien en tegelijkertijd zelf ook aanzienlijke efficiency voordelen te realiseren. Wolky is hierbij duidelijk een frontrunner wiens voorbeeld veel navolging krijgt.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.