Screenz bundelt krachten met Google

Amsterdam, 12 juni 2014 – Crossmedia bedrijf Screenz kondigt vandaag de samenwerking met Google aan om het Screenz Real Time Platform, een wereldwijde, live, interactieve infrastructuur voor tv-shows waarmee omroepen hun programma’s kunnen transformeren in live events, mogelijk te maken.

Rising Star
De eerste show die het Screenz Real Time Platform gebruikt is ‘Rising Star’, de populaire tv-show die vanaf 22 juni in meer dan 25 landen over de hele wereld, waaronder Nederland, zal worden vertoond. ‘Rising Star’ is een interactief televisie-format dat een nieuw tijdperk in home entertainment inluidt. De show maakt het voor kijkers mogelijk real-time te stemmen met behulp van een innovatieve mobiele app, die volledig is geïntegreerd in het programma. Het is de eerste talentenjacht waar de kijker de stemming bepaalt van begin tot eind. Artiesten kunnen alleen toegang tot de studioronde krijgen als ze meer dan 70% van stemmen van kijkers, rechters en het live publiek behalen.

De samenwerking tussen Screenz en Google zorgt ervoor dat een groot aantal interacties per seconde verwerkt kan worden en is inmiddels met succes toegepast in de shows in Brazilië, Portugal en Israël. Bijhet testen van Real Time Platform door Screenz en Google zijn indrukwekkende resultaten geboekt van meer dan 100 miljoen gebruikersinteracties per minuut.

Real Time Platform
Screenz werkt wereldwijd samen met omroepen en tv-productiebedrijven om het Real Time Platform in te zetten om innovatieve nieuwe formats te creëren en te ondersteunen. Een van de bewezen voordelen van het Platform voor omroepen is dat het de verhoogt van kijkers van een show op het moment van uitzenden. Het systeem maakt het ook mogelijk op een geavanceerde manier op doelgroepen te richten, zodat omroepen en merken in staat zijn om effectief demografische kenmerken en interesses van kijkers te identificeren.

Google Cloud Platform
Screenz’s Real Time Platform maakt gebruik van Google Compute Engine, Google Cloud Storage en Google BigQuery, dat deel uitmaakt van Google Cloud Platform. De applicatie wordt wereldwijd ingezet op de cloud-infrastructuur van Google, om schaalbaarheid en robuustheid te bieden. Zo kan het altijd voldoen aan de behoeften van de lokale omroep en publiek, zelfs als meerdere landen de live show tegelijk uitzenden. Door gebruik te maken van BigQuery, stelt Screenz omroepen in staat om grote hoeveelheden verzamelde gegevens te analyseren.

“Screenz zit in de voorhoede van een revolutie die de manier waarop we televisie kijken verandert”, aldus Daniel Powers, Director of Google Cloud Platform. “We zijn blij dat ze hebben gekozen om hun revolutionaire producten op het Google Cloud Platform te bouwen. Onze taak is ervoor te zorgen dat de technologie achter het Real Time Platform moeiteloos werkt, zodat alle kijkers slechts hoeven na te denken over op wie ze gaan stemmen.”

—————

Over Google Enterprise
Google Enterprise is onderdeel van Google Inc. Het biedt het bedrijfsoplossingen voor search, geo en onder de naam Google Apps (for Business), ook e-mail, tekstverwerking, presentaties en spreadsheets. De producten van Google Enterprise maken gebruikers productiever door de innovatie en het gebruikersgemak van de consumentenproducten van Google te combineren met de functies, veiligheid en ondersteuning specifiek voor bedrijfsomgevingen.  Daarnaast stelt het bedrijven in staat applicaties en websites te bouwen en data op te slaan en te analyseren op Google’s infrastructuur via Google Cloud Platform. Google heeft het hoofdkantoor in Silicon Valley. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Amsterdam.