ServiceNow versnelt AI-adoptie met een veilig, schaalbaar AI-platform

ServiceNow, het AI-platform voor bedrijfstransformatie, kondigt vandaag zijn nieuwe Zurich platform release aan. Deze release bevat belangrijke innovaties met snellere multi-agentic AI-ontwikkeling, mogelijkheden voor organisatiebrede AI-platformbeveiliging en vernieuwde workflows.
Nieuwe, slimme developer tools maken veilige vibe coding via natuurlijke taal mogelijk, zodat werknemers veranderen in snelle bouwers en creators, en de drempel tot app-ontwikkeling wordt verlaagd. Ingebouwde security-functionaliteiten, waaronder ServiceNow Vault Console en Machine Identity Console, beveiligen gevoelige data binnen workflows en beheren integraties om organisaties te helpen agentic AI en innovaties op te schalen met vertrouwen. De introductie van autonome workflows zet data om in actie via agentic playbooks, en biedt de unieke mogelijkheid om input van AI en mensen toe te passen binnen workflows, waar en wanneer dat maar nodig is, voor meer controle en efficiëntie.
|
Zakelijke leiders willen verder gaan dan de standaard AI-implementaties om tastbare resultaten te boeken. Volgens Gartner® zal ‘in 2029 meer dan 60% van de enterprise-organisaties platforms voor de ontwikkeling van AI-agents gebruiken voor het automatiseren van complexe workflows die voorheen menselijke coördinatie nodig hadden’.1 Het ServiceNow AI Platform biedt dit transformatieve potentieel voor de hele enterprise en legt de basis voor een nieuw tijdperk van zeer efficiënte samenwerking tussen AI en mensen.
“Zurich is een kantelpunt voor enterprise AI. ServiceNow biedt multi-agentic AI-systemen die klaar zijn voor gebruik in productie en niet alleen krachtig zijn, maar ook beheersbaar, veilig en schaalbaar,” zegt Amit Zavery, president, chief operating officier, en chief product officer bij ServiceNow. “We veranderen de enterprise tech-stack om AI-native te zijn – van autonome workflows die doelgericht handelen op basis van data tot developer tools die snelle innovatie mogelijk maken. Met ingebouwde controlemogelijkheden voor security, risk en compliance, helpen wij organisaties om verder te gaan dan experimenten en een nieuw tijdperk van slimme uitvoering in te luiden.”
Vibe coding op enterprise-niveau
Volgens Gartner® zullen ‘agentic AI-toepassingen vrijwel alomtegenwoordig zijn, ingebed in software, platforms en applicaties, en de gebruikerservaring en workflows veranderen’. 2 De introductie van ServiceNow Build Agent en developer sandbox biedt werknemers de mogelijkheid om efficiënter, in natuurlijke taal en op schaal met AI te werken, om zo concrete problemen binnen de gehele organisatie op te lossen.
- Build Agent is een doorbraak op het gebied van enterprise app-ontwikkeling en brengt vibe coding naar het ServiceNow AI Platform. Binnen enkele seconden kunnen werknemers in natuurlijke taal een idee omzetten in een applicatie die klaar is voor gebruik. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ontwikkel een onboarding app die taken toewijst aan HR, IT en facilities’ en Build Agent doet de rest: ontwerp, bouw, logica, integraties, testen en governance. Het verschil wordt gemaakt met enterprise-discipline: iedere app heeft ingebouwde auditpaden, security en compliance. Developers en citizen creators krijgen de snelheid van AI, gecombineerd met het vertrouwen van controle op enterprise-niveau, in een gestroomlijnde interface.
- Developer sandbox stelt developers in staat om sneller betere applicaties te bouwen, terwijl ze blijven voldoen aan de hoogste kwaliteitsstandaarden. Sandboxes bieden geïsoleerde omgevingen binnen een enkele instance, waardoor meerdere teams kunnen samenwerken, bouwen en nieuwe features testen zonder dat dit conflicten oplevert, en zonder dat snel schalen gepaard gaat met controleverlies. Teams kunnen versiebeheer uitvoeren, itereren en opleveren zonder dat ze hoeven te wachten op developer resources. Developers kunnen veilig experimenteren met vibe coding, AI-gedreven workflows testen en issues met versiebeheer oplossen voordat veranderingen live staan. Dit zorgt voor minder overwerk, kortere feedback-loops en helpt teams applicaties van hoge kwaliteit sneller op te leveren met minder risico.
|
Security die AI-strategie mogelijk maakt
Nu enterprise-organisaties door agentic AI aangedreven autonome workflows gebruiken, is het belangrijk dat deze systemen op een veilige manier toegang krijgen tot data en communiceren tussen verschillende omgevingen. Zurich introduceert nieuwe, ingebouwde mogelijkheden voor AI-platformbeveiliging die het eenvoudiger maken om gevoelige data te beschermen, integraties te begeleiden en de groeiende AI-voetafdruk te beheren.
- De nieuwe ServiceNow Vault Console biedt een stapsgewijze ervaring voor het ontdekken, classificeren en beschermen van gevoelige data binnen workflows. Een admin die bijvoorbeeld customer service operations beheert, kan nu persoonlijke gegevens identificeren bij tickets, verschillende soorten securitybeleid toepassen en compliance-activiteiten volgen. De console doet ook aanbevelingen voor het beschermen van nieuw ontdekte gevoelige data, samen met aanpasbare dashboards om belangrijke metrics te monitoren. Wat eerst handmatig via verschillende tools geconfigureerd moest worden, kan nu op één plek beheerd worden met slimme inzichten en een gestroomlijnde ervaring.
- Machine Identity Console voorziet in de behoefte om security te integreren met hoogwaardige authenticatie en autorisatie, waarmee controle wordt geboden over bots en API’s. Nu het ServiceNow AI Platform verder opschaalt, introduceert elke API-connectie, inclusief die van AI-agents, een andere identiteit die beheert en bepaalt waar het toegang toe heeft. Deze console biedt platform-teams een overzicht van alle inbound API-integraties die gebruikmaken van machine-identiteiten zoals serviceaccounts en -keys, signaleren wanneer er zwakke of gedateerde authenticatiemethodes worden gebruikt en bieden heldere vervolgstappen om de security te verbeteren. Als een integratie basale authenticatie gebruikt of 100 dagen niet actief is geweest, signaleert de console dit en helpt het bij het oplossen ervan.
“Bij het Kanton Zürich vormt digitale transformatie de kern van onze veilige en efficiënte publieke diensten. ServiceNow stelt ons sinds 2018 in staat onze processen te centraliseren en standaardiseren met data security als belangrijkste prioriteit,” zegt Jürg Kasper, head of business solutions, Kanton Zürich. “Door de nieuwste security- en AI-innovaties in de Zurich release kunnen wij complexere workflows automatiseren en nieuwe vormen van efficiëntie realiseren die onze service aan burgers verbetert. Sneller, duidelijker en met meer vertrouwen.”
Zonder ingebouwde security en vertrouwen, blijft het opschalen van AI risicovol. De nieuwe security-functionaliteiten in Zurich bouwen voort op ServiceNow’s AI Control Tower, aangekondigd in mei 2025, waarmee organisatiebrede zichtbaarheid, ingebouwde compliance en end-to-end lifecycle governance voor agentic AI-systemen wordt geboden. Door het overzicht over elke AI-agent, -model en -workflow (native of third party) samen te brengen, geeft de AI Control Tower organisaties de zekerheid dat ze AI met vertrouwen kunnen opschalen, waarbij innovatie wordt afgestemd op security en vertrouwen op enterprise-niveau.
Data omzetten in resultaten met autonome workflows
Organisaties die AI snel opschalen, krijgen te maken met de uitdaging om oplossingen consistent, betrouwbaar en op een verantwoorde manier op te leveren. Enterprises hebben de juiste guardrails, volledige zichtbaarheid en sterke governance nodig om dienstverlening te kunnen bieden, anders lopen ze het risico vertrouwen te verliezen en resultaten te vertragen. ServiceNow’s AI Platform doet dit alles binnen een enkel platform, en zet hiermee een nieuwe standaard in hoe organisaties autonome workflows kunnen creëren door data om te zetten in actie en AI in meetbare, zakelijke impact.
- Agentic playbooks van ServiceNow brengen mensen, automatisering en AI naadloos samen en maken autonome workflows mogelijk. Traditioneel is een playbook een gestructureerde opeenvolging van geautomatiseerde stappen, gebaseerd op vooraf gedefinieerde zakelijke regels en processen – ideaal om consistentie, efficiëntie en vertrouwen te waarborgen. Agentic playbooks versterken dit model door AI hierin op te nemen. AI-agents nemen de noodzaak van handmatig handelen weg, vervullen taken binnen seconden en versnellen de uitvoering. Hierdoor hebben werknemers meer tijd om te focussen op hoogwaardiger werk waarbij het menselijk oordeel belangrijk is. Bijvoorbeeld: in een situatie waar ondersteuning bij verlies van een creditcard nodig is, kan een agentic playbook een AI-agent begeleiden bij het verifiëren van iemands identiteit, de kaart blokkeren, een vervangende kaart sturen en de klant op de hoogte houden. Tegelijkertijd kan een menselijke agent ingrijpen als dat nodig is. Het resultaat: stapsgewijs, efficiënt en vertrouwd werk – mogelijk gemaakt door AI voor snellere en slimmere resultaten.
- De ServiceNow Zurich platform release combineert ook naadloos Process and Task Mining-inzichten binnen een uniform platform. Deze nieuwe mogelijkheden bieden organisaties end-to-end inzicht in hoe werk gedaan wordt – het maakt inzichtelijk waar menselijke expertise nog essentieel is, en waar AI-agents de meeste impact hebben. Met procesintelligentie ingebouwd op het platform, kunnen klanten eenvoudig de stap maken van inzicht naar actie – waarmee operations worden gestroomlijnd, AI wordt ingezet daar waar het de meeste impact heeft en waar bedrijfsresultaten verbeterd worden zonder de complexiteit van losstaande legacy tools.
|
Beschikbaarheid
Alle functionaliteiten die vandaag zijn aangekondigd als onderdeel van de ServiceNow Zurich AI platform release zijn algemeen beschikbaar en te vinden in de ServiceNow Store.
Aanvullende informatie
Lees meer over de ServiceNow AI Platform Zurich release van onze Executive Vice President en General Manager of Platform and AI, Jon Sigler op de ServiceNow blog.
1Gartner, Cool Vendors for AI Agent Development, 27 mei 2025
2Gartner, Tech FutureSight: The Agentic AI Race Redefines the Future of Software Applications, 16 juni 2025
GARTNER is a registered trademark and service mark of Gartner, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and internationally and is used herein with permission. All rights reserved.
+++
About ServiceNow
ServiceNow (NYSE: NOW) is putting AI to work for people. We move with the pace of innovation to help customers transform organizations across every industry while upholding a trustworthy, human centered approach to deploying our products and services at scale. Our AI platform for business transformation connects people, processes, data, and devices to increase productivity and maximize business outcomes. For more information, visit: www.servicenow.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.