Geplaatst door SHARE NOW

SHARE NOW Amsterdam kondigt succesvol boekjaar 2021 aan met uitbreiding vloot en werkgebied

Amsterdam, 18 januari 2022 – SHARE NOW, de Europese marktleider op het gebied van autodelen, kan ondanks de coronapandemie terugblikken op een succesvol jaar. In 2021 heeft de joint venture tussen BMW Group en Daimler AG er in Amsterdam 10.000 nieuwe gebruikers bijgekregen, waar de autodeeldienst sinds 2011 actief is met een 100% elektrische vloot. Ook de steden Amstelveen en Rotterdam liften mee op het succes van SHARE NOW. In Rotterdam zijn twee deelauto-hubs geopend, waardoor reizen tussen Amsterdam en Rotterdam mogelijk is geworden.

Uitbreiding van vloot en werkgebied
“In 2021 hebben we nog beter kunnen inspelen op de vraag en wens van onze Nederlandse gebruikers”, vertelt Robert Bosman, Managing Director van SHARE NOW Nederland. “In de hoofdstad hebben we het aanbod van SHARE NOW op verschillende vlakken uitgebreid. Afgelopen jaar zijn er zijn ruim 100 deelauto’s aan de vloot toegevoegd en is het werkgebied uitgebreid tot 62 km2. Niet alleen met nieuwe buurten in de Amsterdamse stadsdelen Noord en Nieuw-West, maar ook met twee hubs in Rotterdam – iets waar we erg trots op zijn. Ondanks de coronapandemie kunnen we terugkijken op een succesvol jaar waarin we ons businessmodel hebben versterkt”, aldus Bosman.

Meer kilometers per rit en langere periodes
SHARE NOW constateert al geruime tijd veranderingen in het gedrag van de gebruikers. In 2021 werden er per rit meer kilometers afgelegd en de auto’s voor steeds langere periodes gehuurd. In Amsterdam steeg de gemiddelde afstand met 12% tot 11,5 kilometer per auto. De gemiddelde ritduur steeg met 4,4% tot 40 minuten per rit. Om in te spelen op de behoeften van de – inmiddels 104.000 – gebruikers, introduceerde SHARE NOW op de valreep van 2021 lange termijn autodelen. Hiermee is het mogelijk om een deelauto tot 30 dagen te huren en deze vooraf te boeken.

Voorafgaand aan deze introductie werd er in 2021 flink geïnvesteerd in het aanbod elektrische deelauto’s. Gestaag werden nieuwe elektrische smart EQ’s, Fiat 500e’s en BMW i3’s met grote actieradius toegevoegd. In een jaar tijd is de vloot uitgebreid tot 400 elektrische deelauto’s, waardoor er nog meer langere afstanden afgelegd kunnen worden. De smart EQ was het afgelopen jaar het meest populaire model, maar de BMW i3 bleek het vaakst voor lange ritten gebruikt te worden.

Vooruitblik 2022
Dit jaar wil SHARE NOW de positieve ontwikkeling van het afgelopen jaar voortzetten. “2021 was voor ons een bijzonder jaar waarin we ons 10-jarig jubileum in Amsterdam vierden, maar ook in 2022 denken wij niet aan stilstaan. We blijven dezelfde koers varen en focussen ons voortdurend op duurzame groei”, aldus Bosman. “We geloven bij SHARE NOW in meer delen en minder bezitten, zodat we onze steden leefbaarder kunnen maken voor inwoners en mobiliteit zo individueel en flexibel mogelijk houden. Een nauwe samenwerking met de gemeenten waarin SHARE NOW actief is, helpt ons om emissievrije mobiliteit en deelvervoer een boost te geven.”