Industry Wire

Geplaatst door Stichting Kijkonderzoek

Sjoerd Pennekamp verlaat Stichting Kijkonderzoek

Sjoerd Pennekamp vertrekt per 1 januari 2023 bij Stichting Kijkonderzoek (SKO). Als directeur was hij sinds 2018 verantwoordelijk voor de kijkcijfers en was hij nauw betrokken bij de opzet van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Sjoerd was een van de architecten van het NMO-design. NMO is het eerste bereiksonderzoek ter wereld dat crossmediaal is opgezet om lezen, luisteren, kijken en online gedrag te meten in één geïntegreerde onderzoeksopzet. Dit maakt het voor gebruikers mogelijk het publiek te volgen over alle media en platformen heen. Ook voor het kijkonderzoek bevat het NMO een aantal belangrijke innovaties. Zo worden in het nieuwe onderzoek alle schermen gemeten en gaat het onderzoek inzicht bieden in het gebruik van VOD diensten.

De taken van Sjoerd worden overgenomen door de nieuwe NMO-directie die bestaat uit Ton Schoonderbeek (algemeen directeur) en Patricia Sonius (directeur onderzoek).

Johan Smit, bestuurslid van Stichting Kijkonderzoek, zegt over het vertrek van Sjoerd: “Sjoerd heeft zich zowel op persoonlijk vlak als professioneel onderscheiden. Sjoerd is een van de bedenkers van het NMO design – tot op de dag van vandaag staat dat als een huis – en we zien dat ook als een bewijs van zijn scherpe strategische inzicht. Met zijn kenmerkende enthousiasme bleef hij een niet aflatende pleitbezorger voor samenwerking en verdere innovatie van het kijkonderzoek. Wij wensen hem veel succes.”

Sjoerd Pennekamp, zegt: “Werken voor SKO was een geweldig avontuur. Het was een voorrecht om met het team, de onderzoeksbureaus en alle stakeholders aan de toekomst van het mediabereiksonderzoek in Nederland te werken. Ik wil hen bedanken voor de fijne samenwerking. Dit is een goed moment voor mij om afscheid te nemen. De fundamenten voor het nieuwe onderzoek staan stevig en het onderzoek is bijna klaar om gelanceerd te worden. Het is tijd voor een nieuwe uitdaging en ik zie er naar uit om nu als zelfstandig adviseur aan de slag te gaan.”

Over SKO:
Sinds 2002 is Stichting KijkOnderzoek (SKO) verantwoordelijk voor het onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. SKO is verantwoordelijk voor de rapportering en de controle van de kijkcijfers en voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek. De missie van SKO is het uitvoeren en doen uitvoeren van (continu) kijkonderzoek ten behoeve van omroepinstellingen en publishers, waaronder instellingen die zich bezig houden met reclame-uitzendingen bij die omroepinstellingen, adverteerders en mediabureaus. SKO is een Joint Industry Committee (JIC), een organisatievorm waarin alle marktpartijen vertegenwoordigd zijn. De partners van SKO zijn: Nederlandse Publieke Omroep (NPO), Screenforce (TV-marketingcentrum), Platform Media Adviesbureaus (PMA) en Bond van Adverteerders (bvA).

Over NMO:
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een initiatief van de organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland: Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Onder de vlag van NMO wordt in de loop van 2022/2023 het bereik van televisie, radio, print en online gemeten en zal het op termijn de huidige standaarden vervangen. Elk afzonderlijk bereiksonderzoek wordt daarbij vernieuwd en sterk verbeterd en zal het cross-mediale karakter van mediaconsumptie verder worden doorgevoerd.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht