Snowflake-rapport laat zien hoe AI-agents en data gravity het marketinglandschap hervormen

AI, data gravity en veranderende privacystrategieën transformeren de marketingtechnologie fundamenteel. Dat blijkt uit het nieuwste jaarlijkse marketingrapport van AI Data Cloud-bedrijf Snowflake.
Als onderdeel van de vierde jaarlijkse editie van het Modern Marketing Data Stack-rapport analyseerde Snowflake het gebruik en de trends van meer dan 11.100 klanten gedurende twaalf maanden, van 1 februari 2024 tot en met 31 januari 2025.
Het rapport laat zien dat ontwikkelingen op het gebied van AI met de belofte van zelfstandige, besluitvormende AI-agents, het effect van data gravity versterken. Organisaties worden gestimuleerd hun data te verenigen binnen één customer data platform (CDP). Tegelijkertijd blijft dataprivacy centraal staan. Zeker nu consumenten de voordelen willen benutten van het delen van data én tegelijk meer controle willen hebben over hun eigen data.
“Zowel in EMEA als wereldwijd zien we dat marketingorganisaties succes boeken met AI door databeheer te vereenvoudigen, besluitvorming te versnellen en de resultaten van marketingcampagnes beter te meten,” zegt Denise Persson, Chief Marketing Officer bij Snowflake. “Verbeteringen in AI en analytics hebben data toegankelijker gemaakt voor marketeers, waardoor ze gemakkelijker diepere inzichten krijgen in de behoeften en het gedrag van hun klanten.”
Een voorbeeld hiervan is de internationale hotelgroep Accor. Als onderdeel van de vernieuwing van zijn marketingactiviteiten heeft het bedrijf gewerkt aan sterkere segmentatie en betere targeting van klanten en prospects dankzij een CDP. Met gebruik van Snowflake en bestaande datamodellen implementeerde Accor binnen twee maanden de composable CDP van Hightouch. Hierdoor besparen de marketingteams waardevolle tijd. Waar voorheen een verzoek aan het datateam om een specifieke doelgroep te isoleren voor een campagne drie weken kostte, kunnen de marketingteams dit nu zelf in slechts enkele dagen uitvoeren.
Het rapport beschrijft drie belangrijke krachten die de marketingsector beïnvloeden:
Agentische AI heeft de toekomst: AI zorgt voor aanzienlijke verbeteringen in de volledige martech- en adtechstack. Toch zien we vaak dat organisaties AI snel willen implementeren zonder de oplossing voldoende af te stemmen op een concreet, goed afgebakend probleem. Zonder scherp inzicht in gebruikersbehoeften, operationele context en gereedheid kan de inzet van AI al snel achterblijven bij de verwachtingen.
Het customer data platform herzien in een veranderend datalandschap: Doordat bedrijven steeds grotere hoeveelheden data verzamelen, wordt het steeds kostbaarder en risicovoller om deze gefragmenteerd op te slaan. Daarom passen veel martech-oplossingen zich aan door native integraties en connectors te bouwen waarmee data rechtstreeks uit platforms zoals Snowflake kan worden benaderd.
Privacystrategieën zijn relatiegedreven: Dataprivacy is een groeiende zorg nu consumenten zich meer dan ooit bewust zijn van privacykwesties. Merken zouden zich daarom moeten richten op het opbouwen van vertrouwen door verantwoord datagebruik, zoals transparante dataverzameling, duidelijke toestemmingsprocessen en aantoonbare waarde voor consumenten. Nu steeds meer organisaties first-party data willen benutten, zijn data cleanrooms verder ontwikkeld en sterker geïntegreerd in bredere dataplatforms. Hierdoor wordt veilig data delen mogelijk zonder concessies te doen aan datagovernance en consumentenprivacy.
Meer informatie is te vinden in het volledige rapport.
Methodologie
Het doel van dit onderzoek was het identificeren van technologieën die een substantieel en actief klantenbestand binnen Snowflake hebben opgebouwd. Het onderzoek duurde twaalf maanden en loopt gelijk met het fiscale jaar 2025 van Snowflake, van 1 februari 2024 tot en met 31 januari 2025. Daarbij is gebruiksdata en trendinformatie geanalyseerd van meer dan 11.100 Snowflake-klanten.
Over Snowflake
Snowflake is het platform voor het AI-tijdperk en maakt het voor bedrijven eenvoudig om sneller te innoveren en meer waarde uit data te halen. Meer dan 12.000 klanten wereldwijd, waaronder honderden van ’s werelds grootste ondernemingen, gebruiken Snowflake’s AI Data Cloud om data, applicaties en AI te bouwen, gebruiken en delen. Met Snowflake worden data en AI transformerend voor iedereen. Meer info: snowflake.com (NYSE: SNOW).
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.