Geplaatst door ThingsCon

Speelgoed, fietsen, boerderijen en kleren – Internet of Things verbindt alles op ThingsCon 2016

ThingsCon Amsterdam, de conferentie voor designers en ontwikkelaars van Internet of Things producten, laat echter zien dat relevante toepassingen van nieuwe technologie voor kinderen wel degelijk bestaan. De Berlijnse startup VaiKai levert een mooi voorbeeld waarbij IoT op een relevante manier wordt toegepast in kinderspeelgoed. De oprichters spreken bij ThingsCon op 1 en 2 december in het Volkshotel in Amsterdam.
Waar ontwerpers en ontwikkelaars tot nu toe vooral bezig waren de nieuwe mogelijkheden van Internet of Things te ontdekken en te begrijpen, ligt de uitdaging nu vooral in het zoeken naar relevante toepassingen. Waarom zou je alles willen verbinden? Wat hebben we aan connected speelgoed, wat levert het op als je een fiets online kan traceren, wat heb je aan een jas vol sensoren? Maken we wel ‘slimme producten’ die met verbondenheid écht waarde toevoegen? ThingsCon laat zien dat IoT meer is dan alleen gadgets en dat de verbondenheid tussen dingen nieuwe mogelijkheden biedt.
Het ontwerpen van IoT speelgoed
Een van de thema’s van ThingsCon is dit jaar het ‘Internet of Toys’. Het ontwerpen van connected producten voor kinderen vraagt een speciale aanpak met extra aandacht voor de veiligheid van connected speelgoed. De eerste generatie connected speelgoed was eigenlijk meer een gimmick dan een echte toevoeging. Nu ontstaat er een tweede generatie waarbij designers steeds meer nadenken hoe de verbondenheid kan bijdragen aan het spelen. Tegelijkertijd zijn er ook zorgen, bijvoorbeeld over de privacy van kinderen. Alles wat connected is, is immers ook traceerbaar.
Een mooi voorbeeld is het nieuwe speelgoed Avakai van Vaikai, een houten pop die kan reageren op andere poppen en kan communiceren met kinderen. Avakai spoort kinderen aan om vrij te spelen met de pop en geeft geen vastomlijnde invulling aan het gebruik. Kinderen gebruiken hun fantasie om nieuwe spelvormen te bedenken.
Designer Justyna Zubrycka zal in het sprekersprogramma meer vertellen over het ontstaan en de designkeuzes van Vaikai. Tijdens een exclusieve workshop wordt met CEO Matas Petrikas doorgepraat over de relatie tussen spel en de verbonden dingen – en hoe kinderen van vijf hen geholpen hebben bij het ontwerp.
De internet fiets
Een andere workshop gaat na welke functies van en rond een fiets interessant zijn om opnieuw vorm te geven. Wat kan je doen als je elk onderdeel van een fiets kan traceren? Het wiel, de bel, het frame, het slot. Het samen delen van fietsen kan eenvoudiger worden, het beschermen tegen diefstal is een optie en je kan op een slimme manier navigeren, om een paar voorbeelden te noemen. Sodaq, Springtime Labs, Incredible Machine en Louis&Ralph laten allerlei voorbeelden zien, en verder zal Taco Carlier, oprichter van VanMoof komen vertellen over de ontwikkeling van de VanMoof SmartBike.
Naast ‘Internet of Toys’ en het ‘’Internet of Bicycles’’ besteedt ThingsCon ook aandacht aan onderwerpen als de makerscultuur in Shenzhen, het gebruik van data en conversational interfaces. Tijdens het hoofdprogramma delen onder meer Ame Elliot (Simply Secure), Alper Cugun (schrijver) en Usman Haque (Thingful) hun visie op Internet of Things. Ook worden er diverse workshops aangeboden, van sessies over IoT in mode tot blockchain. Meer informatie is te vinden op www.thingscon.nl.