Geplaatst door Speld & Partners

De Speld: miljoenenbereik tijdens verkiezingen

Ze waren moeilijk te missen tijdens de verkiezingen: de campagnevideo’s van de Partij tegen de Burger van De Speld. Samen met de Speldwijzer en de actuele berichtgeving waren de video’s verantwoordelijk voor een miljoenenbereik. Uit de statistieken blijkt dat een hoge concentratie van jongeren en millennials hun betrouwbare nieuws bij De Speld halen.

Partij tegen de Burger: ‘die voor je!’

In 2012 richtte De Speld de Partij tegen de Burger op. In een aantal campagnevideo’s was destijds te zien hoe lijsttrekker Melle Smit ten strijde trekt tegen (de belangen van) de Burger. Ook tijdens de afgelopen verkiezingscampagne was Dhr. Smit weer van de partij. In drie video’s presenteerde hij de plannen van de Partij tegen de Burger: ‘meer leegstaande kantoorpanden’, ‘handen af van het bed’ en ‘omhoog met die zeespiegel’. Dit alles met de inspirerende boodschap ‘Die voor je!’.

De video’s gingen viral en waren te zien op het populaire online platform Dumpert, maar ook de tv-programma’s Pauw & Jinek (twee keer) en RTL Boulevard besteedden er aandacht aan. Deze media-aandacht heeft er ongetwijfeld aan bijgedragen dat de video’s in totaal ruim 3,5 miljoen keer zijn bekeken (via YouTube, Facebook, Twitter, Instagram en Dumpert).

De Speldwijzer

Bij de verkiezingen mag een stemwijzer niet ontbreken, en zeker niet de stemwijzer van De Speld. Maar liefst 260.000 keer beantwoorden mensen stellingen als ‘alles moet beter’ en ‘mensen die in de bijstand zitten, moeten hiervoor een eigen bijdrage betalen’ en ‘de ontkenning van het Holoceen moet strafbaar blijven’. Het hierop gebaseerde stemadvies werd 35.000 keer gedeeld op Facebook.

Grote winnaar

Als er een grote winnaar aangewezen kan worden na de verkiezingen, dan is De Speld een serieuze kandidaat. Met de Partij tegen de Burger en de Stemwijzer pakte ‘het meest betrouwbare medium van Nederland’ flink uit, maar daarnaast scoorde het ook nog flink met satirische nieuwsberichten die inspeelden op de gebeurtenissen rond de verkiezingen, eigenlijk de core business van De Speld. De vijf best scorende artikelen van de laatste twee weken kregen allemaal meer dan 20.000 likes op Facebook:

1. Turkse minister landt op strand Normandië – 43k
  2. Weggestuurde Turkse minister mag optreden afmaken op Lowlands – 35k
  3. Man verstrikt geraakt in stembiljet – 28k
  4. Jongeren kunnen Tim Hofman niet vinden op stembiljet – 26k
  5. Roemer weigert zonnebril af te zetten tijdens Carrédebat – 23k

De Speld & Partners ontwikkelt samen met adverteerders en mediabureaus humoristische branded en sponsored content en bereikt miljoenen hoogopgeleide millennials.