Spin-off AniForm lanceert software ‘AniForm Suite’

AniForm, een spin-off van de UT, introduceert de nieuwe software ‘AniForm Suite’. Deze software laat ontwerpers gemakkelijk het persvormproces van composieten simuleren en analyseren. Dit leidt tot lagere productontwikkelingskosten en kortere looptijden. AniForm investeert continu in onderzoek en ontwikkeling om aan de eisen vanuit de auto- en luchtvaartindustrie te voldoen. Daarom is AniForm lid van het TPRC (Thermoplastic composites Research Centre) dat is opgezet door Boeing, Fokker, Ten Cate en de UT. TPRC houdt zich bezig met onderzoek naar vezelversterkte kunststoffen (composiet).

AniForm is in 2009 als een spin-off van de Universiteit begonnen in Enschede. René ten Thije heeft het bedrijf opgezet nadat hij zijn promotie had afgerond binnen de vakgroep Production Technology van prof. Akkerman. AniForm wordt vertegenwoordigd door het managementteam: dr.ir. René ten Thije (hoofd van de softwareontwikkeling) en dr. ir. Sebastiaan Haanappel (consultancyprojecten). AniForm Engineering is gevestigd op het Business & Science Park in Enschede.

AniForm Suite is gericht op het persvormproces van vezelversterkt plaatmateriaal, zoals laminaten die bijvoorbeeld bestaan uit weefsels. Een beter begrip van het laminaatvervormingsproces wordt verkregen doormiddel van snelle en intuïtieve visualisatie van de simulatieresultaten. De software voorspelt vezelrichtingen, laagdiktes, vezelspanningen, plooien, en andere effecten die tijdens het vormproces optreden. Efficiënte product- en procesoptimalisatie resulteert door op tijd in het ontwerptraject te anticiperen op deze effecten. Dit leidt tot lagere productontwikkelingskosten en kortere looptijden.